Når Alain Prost skal pege på sit favorit-Formel 1 løb, tænker han tilbage på sit første løb i Argentina i 1980. Prost peger på mange forskelle mellem dengang og nu:
”Da jeg begyndte i Formel 1, var det sammen med helt utrolige kørere: Clay Reggazoni, Emerson Fittipaldi, Carlos Reutemann, Alan Jones, Gilles Villeneuve, Jody Scheckter. Det er svært at beskrive, hvordan de fyre var. De havde masser af udstråling og personlighed. Og så var der bilerne! De var helt utrolige. Det var små teams, chassiset var af aluminium, men desværre var der også masser af ulykker.”
I dag er det meget anderledes, fortæller franskmanden: ”[Kørerne] begynder i en meget tidlig alder, bilerne er meget forskellige, og risikoen er ikke længere så høj. Da jeg mødte Alan Jones og Carlos Reutemann ved mit første løb, fik jeg nærmest en stor krammer af dem, og man kunne se i deres øjne, at de sagde: ”Vi er her endnu. Vi har haft en fantastisk tid, men vi overlevede”.”
Ayrton Senna, Alain Prost og holdkammeraterne Nigel Mansell og Nelson Piquet
Copyright Williams F1
Hvis man spørger Prost, blev Formel 1 tidligere præget af personligheder – ikke af teknologi. Selv om der skete en ulykke i næsten hvert eneste løb, var det en utrolig tid, fordi kørerne både havde et større ansvar på banen og samtidigt stod for underholdningen.
Den tidligere verdensmester har et ambivalent forhold til den retning Formel 1 i øjeblikket bevæger sig i. Først fremhæver han det positive: ”Vi befinder os i en tid, der er fyldt med teknologi, masser af data. Teknologien er fantastisk, det er godt for de store motorproducenter, og forbindelsen mellem det brede publikum og selve konkurrencen er blevet bedre.”
Men: “Når det er sagt, så mener jeg at sporten burde gå i retning mod et Formel 1, hvor opfindsomhed spiller en større rolle, hvor der sker flere overraskelser, er flere strategiske muligheder, og hvor sporten bliver mere menneskelig - det gælder både kørere og ingeniører. Vi bør i højere grad fremhæve det menneskelige aspekt og måske fokusere mindre på teknologien.”
Alain Prost i McLaren MP4/2B, Hockenheim 1985.
Copyright Lothar Spurzem
Prost siger afslutningsvist: “Selvfølgelig har vi brug for teknik på det absolut højeste niveau, men vi bliver nødt til at finde en balance. Når den er fundet, tror jeg, at Formel 1 bliver lettere at forstå for folk uden for sporten.”