Der har været talt om det ved flere lejligheder, og hver gang har Porsche kategorisk afvist. Nu ser det imidlertid ud til, at Stuttgart-fabrikken kan være på vej tilbage til Formel 1.
I forbindelse med Italiens Grand Prix på Monza mødtes Lutz Meschke, viceformand for Porsches ’Executive Board for Finances and IT’ med Formel 1s CEO, Ross Brawn, og set i et fanperspektiv, kom der interessante emner på bordet. Således udtrykte Meschke, at en indtræden i F1 fra 2021, hvor omkostningerne vil blive væsentligt reduceret, er inden for mulighedernes rækkevidde.
"F1 kunne være et af de rigtige steder for os," fortalte Meschke efter mødet. "Som du ved, er Formel E meget vigtig for os nu, men F1 er altid et godt emne for os at overveje. Og jeg synes, at vi har ganske gode samtaler om den nye motor."
Alain Prost i McLaren MP4/2B med TAG Porsche-motor, Hockenheim 1985.
Copyright Lothar Spurzem
Fra og med 2021 planlægger Formel 1 at benytte V6-motorer med dobbeltturbo, altså en væsentlig billigere platform at udvikle på i forhold til den nuværende meget avancerede hybridteknologi, og disse planer har spillet en væsentlig rolle i Porsches beslutning.
”Vi skal beskære omkostningerne i F1, og dette er en god vej at nå målet med,” lød det fra Meschke, som samtidig understreger, at ”samtalerne handler om at blive motorleverandør, ikke et fabriksteam.”
Oplagte fremtidige samarbejdspartnere kan blive Williams, som Stuttgart-fabrikken tidligere har haft et teknisk samarbejde med omkring hybridteknologi samt McLaren, der benyttede tyskernes motorer fra 1983-87, dengang under navnet TAG. Endelig har Red Bull i forvejen et nært samarbejde med VW-fabrikkerne, så der er flere muligheder.
Porsche har i flere år haft et nært samarbejde med Formel 1 i forbindelse med supportserien Porsche Supercup.
En væsentlig årsag til Porsches interesse i Formel 1, er, at fabrikken med udgangen af denne sæson trækker sig fra det ellers succesfulde LMP1-projektet, der bl.a. har resulteret i sejre på Le Mans i 2015, 2016 og 2017.