Nye dækregler afprøves på Imola

Til kvalifikationen skal der afprøves nye dækregler i et forsøg på at mindske dækforbruget. Kørerne er tvunget til at køre på henholdsvis hard, medium og soft under kvalifikationen.

Emilia Romagnas GP 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Andreas Hansen (ah@bmf1.dk) d. 16/5 2023 klokken 16:05

Det skorter ikke ligefrem på nye regler i Formel 1 i denne sæson. Der er blevet introduceret nyt sprintformat, som vi så for første gang i Baku, og til weekendens Grand Prix på Imola er der igen nye regler i horisonten. Denne gang er det dog kun som et forsøg.

De nye regler omhandler dækforbruget under kvalifikationen. Helt kort betyder de nye regler, at der under kvalifikationen ikke længere er frit dækvalg.

Under Q1 er kørerne således tvunget til at køre på hard-dækket. Under Q2 er det medium-dækket, der skal i brug, mens det bløde soft-dæk er forbeholdt Q3. Man må altså ikke bruge soft-dæk i Q2 eksempelvis.

Pirelli skriver, at de nye regler betyder, at man kan skære dækforbruget ned fra 13 dæk pr. bil til 11 dæk pr. bil.

Efter planen skal forsøget gentages senere på sæsonen, men det vides endnu ikke, hvornår det vil ske. Herefter vil Pirelli gennemgå den data, som de får fra de forskellige teams, inden man vil tage stilling til, om det skal blive en permanent løsning fremadrettet.

De nye regler skal mindske dækproduktionen hos Pirelli, hvilket i sidste ende vil være positivt for miljøet. Alt dette sker i en tid, hvor Formel 1 konstant forsøger at blive mere bæredygtig.

Udover de nye dækregler vil der til weekendens Grand Prix også blive introduceret et nyt regnvejrsdæk. Det nye regnvejrsdæk behøver ikke længere dækvarmere, hvorimod det gamle regnvejrsdæk skulle opvarmes ved 40°C i to timer, inden det kunne tages i brug.

Det nye regnvejrsdæk er en del af udviklingen frem mod 2024, hvor man helt vil udfase dækvarmere.

OM SKRIBENTEN

Andreas fra BMF1 Andreas er studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Wolff pinligt berørt Emilia Romagnas Grand Prix i fare for aflysning »