Renault-motoren har tidligere været med til at sikre adskillige VM-titler i Formel 1, men teamets motor har ikke leveret gode resultater siden hybrid-æraens begyndelse i 2014.
Problemer med holdbarhed og manglende effekt har betydet, at Renault-teamet hele tiden har været ét skridt bag Ferrari og Mercedes, og at aftalen om at levere motorer til Red Bull blev opsagt.
Daniel Ricciardo vintertest Barcelona
Copyright Renault Motorsportmedia
Siden Honda motoren kom tilbage i F1 i 2015, har det været den motor der har leveret de dårligste resultater, men i 2018-sæsonen var Renault-motoren tæt på at blive 'overhalet' af Honda-motoren.
Nu er der godt nyt for de teams der bruger de franske F1-motorer i 2019-sæsonen, for tests viser nu, at den nye motor yder i toppen af teamets målsætning for 2019.
Hen over vinteren har Renault arbejdet på et nyt motor-design, som har taget motoren et væsentligt skridt fremad, i kampen mod Mercedes og Ferrari (og Honda).
Én ting er hvad tallene fra motorbænken siger, men de seneste dages vintertest bekræfter nu tallene hjemme fra fabrikken: Motoren er væsentligt forbedret til 2019-sæsonen.
Nico Hülkenberg vintertest
Copyright NFL media
”Så vidt vi kan sige, så tror jeg at vi har nået vores mål. Vi er tilfredse med det, vi har opnået” siger Renaults tekniske motorchef, Remi Taffin.
Faktisk udtaler chefen for Renault-teamet, Cyril Abiteboul, at vinterens forbedringer er de største teamet har oplevet i hybrid-æraen.
Det eneste spørgsmål der mangler at blive besvaret, for at vide om Renaults 2019-motor er én succes, er om Ferrari, Mercedes og Honda har taget et endnu større skridt med deres motorer hen over vinteren.