Mysteriet om Vettels rat

I denne weekend, har der været meget snak omkring Sebastian Vettels rat - en ny vippearm er blevet tilføjet på højre side og Vettel selv vil ikke fortælle hvad den gør.

Ferraris 2012-rat . Copyright Ferrari Media

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 29/4 2018 klokken 11:04

I et interview med Sky Sport F1, blev Vettel spurgt til den nye vippearm - hans kryptiske svar, var: "Jeg har slet ikke set den. De må have monteret den uden at fortælle mig. Det må jeg lige se på."
Sky Sports-kommentatorerne mener dog selv ikke at der er nogen revolution, men spekulerer i at den kan bruges til at ændre bremsebalancen, selvom der i forvejen er masser af muligheder på rattet for at gøre dette.

TV3 sport og Viaplay har også kigget på den nye vippearm. Viaplays F1 ekspert, Nicolas Kieasa, gætter på at vippearmen kan være en genvej til at koble ud + skifte til 1. gear, hvilket ellers ville kræve flere klik på gearvælgeren hvis køreren snurrer rundt.

Formel 1 rat
Copyright Allan Haslund


Hér på BMF1 kan vi også kun gætte, men vores "officielle" bud er at vippearmen giver flere kræfter på vej ud af svingene, evt. som et modsvar på rygtet om at Mercedes kan slå "party mode" til på deres motor. På Baku-banen er det afgørende at kunne accellerere hurtigt ud af de mange 90-graders sving. Desuden køres der MOD uret (hvilket i år kun sker i Aserbajdsjan, USA, Abu Dhabi og Brasilien, red.). Dette kan forklare at vippearmen sidder på højre side, da Vettel så kan trykke på den, på vej rundt i de mange skarpe venstresving.

Men det er alt sammen spekulation...

Det giver altid en del opmærksomhed når det førende team tilføjer knapper, pedaler og håndtag som køreren kan betjene undervejs.
I 1997 og 1998 sæsonen, var McLaren-racerne dominerende og det kom frem at kørerne - Mika Hakkinen og David Coulthard - havde en ekstra bremsepedal som kunne betjenes midt i svingene for at begrænse hjulspin på det inderste hjul i svinget.

McLaren har også haft en manuelt betjent F-duct (en luftkanal fra starten af bilen ud til bagvingen, red.), hvor køreren kunne reducere effekten af bagvingen på langsiden - og dermed få højere topfart på langsiderne. F-duct er dog helt forbudt nu og har været det siden 2010-sæsonen.

Mika Hakkinen, McLaren MP4-12. Monaco 1997
Copyright McLaren Media


Tegninger og historikken omkring rattet hos flere kørere, kan læses hos Formula1.com hvor den meget dygtige Giorgio Piola tegner alle ændringerne til sitet:
Formula1.com - Vettels og Ferraris rat gennem årene

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hülkenberg får straf efter gearkasseskift Aserbajdsjans GP: Løbet LIVE »