Monacos GP: Dagen derpå

Det er dagen derpå oven på Monacos Grand Prix og denne gang var der mange episoder man kunne tage fat på, men I må nøjes med fire.

Monaco . Copyright Williams F1 Team

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 30/5 2016 klokken 16:05

Det er godt og vel 24 timer siden bilerne drønede rundt på bybanen nede i Monaco, hvilket betyder det er blevet tid til dagen derpå. Der var mange ting man kunne tage fat på oven på løbet i går, men jeg har valgt fire emner og lad det være sagt med det samme, det er fire lidt negative af slagsen. Det er ikke bevidst, men det er bare nogle emner som fortjener at komme igennem Kims kværn.

De fire emner er Daniil Kvyat, Sauber-balladen, Starten og sidst men bestemt ikke mindst det katastrofale pit stop som Red Bull fik lavet. Da dette er en dagen derpå klumme skal det for god ordens skyld nævnes, at skribentens holdninger vil skinne igennem, men den er ikke nødvendigvis et udtryk for hele BMF1s holdning.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media


Den første som skal have en over nakken er Daniil Kvyat, ikke så meget fordi det var Kevin Magnussen han kørte af, men mere sådan generelt russerens kørsel. Kvyat kørte ind i Sebastian Vettel tilbage i det kinesiske grand prix tænkte jeg pyt med det, de ting sker når man forsøger at gå efter det berømte "hul" som racerkørere tit ser.

Nu har russeren så lavet samme nummer to gange yderligere, så nu er det ikke bare noget som sker mere, nu er at være den nye crash-mester i feltet. Forskellen på en god kører og en dårlig kørere er i mine øjne, at den gode køre ved hvornår man skal forsøge en vanvittig overhaling. Det virker dog ikke til Kvyat er klar over, hvornår han skal det, fordi det ender næsten galt hver gang han forsøger.

balladen i første sving.
Copyright Red Bull Contentpool


Han klarede frisag i Kina, fordi der ramte han ikke nogen ved hans vilde overhalings forsøg. Lige så heldig var han dog ikke i Rusland eller senest i Monaco, der har han ramt andre kørere og ødelagt deres løb og det er simpelthen ikke i orden. Det store spørgsmål er nu om russeren har en fremtid i Formel 1, eller om han burde blive kasseret og den er svær.

Han har talentet til at være i Formel 1 det er der ingen tvivl om, ellers kommer man ikke på podiet i motorsportens kongeklasse, men har han psyken til det? Kvyat er godt nok kendt for at være en meget kølig personlighed, men er han virkelig så kølig? Det synes jeg ikke fordi set ude fra er det utålmodighed, der er skyld i de ulykker russeren har været involveret i på det seneste.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media


Ser man på de to første ulykker, så var det i starten af løbene, hvor Kvyat havde travlt med at hente nogle placeringer. Det seneste uheld var dog længere inde i løbet, men her havde russeren travlt med at on-lappe sig selv. De to første kan måske forsvares, men det kan den sidste på ingen måde, men hvordan får man Daniil Kvyat til at forstå det?

Det er svært, fordi på den ene side kan man håbe han har lært det nu, men det tvivler undertegnet nu på. Så kunne Red Bull koncernen måske overveje at skifte ham ud, men det ville nok bare gøre ham mere tosset og få ham til at lave flere dumme ting. Set her fra hvor jeg sidder, ville den bedste løsning være, hvis FIA gav ham karantæne i minimum et løb.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media


Ved at give ham karantæne ville FIA kunne sende et signal om, at de ting han gør ikke er i orden. Ind til videre har Red Bull koncernen selv stået for at "straffe" russeren, men det har så åbenbart ikke virket, det virker til at russeren har brug for at få en over nakken fra øverste sted for at forstå han gør noget galt.

Ind til videre har FIA ikke gjort noget alvorligt ved sagen og de gør det nok heller ikke. Det kan man så tænke om, hvad man vil. Det kunne tyde på FIA gerne vil have en ny crash-mester i feltet, det er bare synd han skal tage andre kørere med i sine uheld.

Felipe Nasr og Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport


Det næste store emne fra gårsdagens Grand Prix, var episoden hvor de to Sauber-kørere kørte hinanden af og efterfølgende måtte udgå eller blive trukket ud af løbet. Den slags ting må bare ikke ske og det har Saubers teamchef Monisha Kaltenborn da også været ude, at sige. Jeg synes dog teamet selv var uden om det.

Skal man se den fra Felipe Nasrs synspunkt, så kan jeg godt forstå han ikke gider, at flytte sig når teamet beder ham om det. Teamordre er noget forfærdeligt noget og det burde forbydes igen. Det må være så ubehageligt for en kører, at få den besked fordi det sender et signal om at "Din teamkammerat er bedre end dig". Den besked må give en følelse af at man ikke rigtig er noget vær, hvilket er en følelse ingen mennesker synes er rart.

Felipe Nasr
Copyright Sauber Motorsport


Jeg forstår så også godt, at Marcus Ericsson forsøger at gå forbi sin Nasr fordi svenskeren tydeligvis var den hurtigste af de to. Så jeg kan egentlig godt forstå kørerne reagere på den måde de gør. Dog er jeg ikke enig i, at det skal være sådan. Sauber er et lille team og de to kørere kæmper gang på gang om positionerne bagerst i feltet, så jeg forstår ikke der skal være den "krig" mellem dem.

Nu køre jeg lidt online racerløb, hvor man har en teamkammerat i nogle af løbene. Her lader jeg for det meste altid min teamkammerat komme forbi, hvis han/hun er hurtigere end mig fordi det gælder vel om at teamet får flest point ud af det. Hvis man ikke selv kan vinde løbene, kan man da håbe ens teamkammerat kan vinde, fordi det gavner jo også en selv i sidste ende.

Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport


Nu ved jeg godt der er forskel på racerbil-spil og racerløb i virkeligheden, men efter min mening burde Sauber-drengene tænke mere som et hold i stedet for at tænke på sig selv. Lad os lege at Sauber kunne have fået point i går, hvis Ericsson var kommet forbi Nasr, så ville de point måske være nok til at få lidt ekstra penge efter sæsonen.

Det ville helt klart gavne et lille team som Sauber, som i øvrigt er i lidt økonomiske problemer. Derfor mener jeg at Felipe Nasr selv burde have lukket Marcus Ericsson forbi uden indblanding fra teamet, ligesom jeg mener svenskeren skulle gøre det samme, hvis han var i samme situation, fordi det ville hjælpe teamet og måske kørernes egen fremtid i Formel 1.

Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport


For nu ligger jeg hovedet på blokken og kommer med noget af en påstand, som nogen nok er uenig i. Med det de to kørere har vist ind til videre i Formel 1, så er der ikke nogen af dem der har et sæde i Formel 1, hvis Sauber skulle forsvinde. Som tingene er lige nu er deres talent ikke til mere end et team som Sauber.

Dette kan dog hurtigt ændre sig, hvis de begyndte at hjælpe hinanden i stedet for at bekrige hinanden. Med tiden kan Nasr og Ericsson måske blive gode "anden - kørere" for nogle større teams, men ingen top teams vil have en anden-kører som ikke vil samarbejde med den anden del af garagen på nogen måde. Så skulle det da være fordi begge kørere var lige gode. Så Felipe og Marcus, tag jer sammen og hjælp hinanden i stedet for at gøre jer selv til grin ved at bekrige hinanden.

Daniel Ricciardo bag safety car
Copyright Red Bull Contentpool


Det tredje emne som får en tur igennem kværnen er et emne som for alvor kan gøre mig lidt knotten, nemlig den kultur som er opstået med hensyn til overdrævet brug af den sølvgrå safety car. I går startede man løbet bag den grå djævel, hvilket bestemt ikke gør det hele bedre. Jeg er klar over det er et spørgsmål om sikkerhed, men hvis vi er helt der ude, hvor feltet ikke kan køre i en smule regn, så skal der nye tiltag til.

Man høre tit John Nielsen fortælle om de monsun dæk, som han har kørt med i Japan og så skal Formel 1, da bare have sådan nogle dæk. Det kan nemlig ikke passe at man neutralisere alt fordi der kommer vand på banen. Så har man jo amerikanske tilstande, hvor man afbryder løb hele tiden og det er vel ikke der vi vel hen.

Sergio Perez
Copyright Force India


Det virker i hvert fald ikke til kørerne vil der hen, der var nemlig mange af dem som var på radioen og sige "nu kan vi godt komme i gang" og det burde løbsledelsen altså respektere. Jovist de er sikkert stadigvæk bange for at der sker en ny "Jules Bianchi" ulykke, men igen det var ikke regnen som var skyld i det, nok mere dumheden med at sende en gravmaskine på banen, mens bilerne køre rundt.

Fordi i sådanne situationer er det okay med en safety car. Er der ting på banen, maskiner, mennesker eller dyr, så skal safety caren naturligvis på banen, men heller ikke på andre tidspunkter. Man kan jo også sige, at verdensbedste racerkørere (som Formel 1-kørerne regnes for at være) burde kunne finde ud af at køre efter forholdene og vide hvornår man kan køre stærkt og hvornår man skal passe ekstra på.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG GP


Det er naturligvis klart at nogle ville kunne give mere gas end andre, men det er vel bare en del af spillet? det er vel meningen at man skal kunne drage fordel af sine styrker, lige som Ayrton Senna gjorde da han smadrede dem alle sammen på Donington i 1993 (et løb som aldrig var blevet kørt, hvis det havde været i dag).

Det virker dog til at FIA er "bange" for at lade kørerne køre når der er regn, hvilket er skam, da det fratager sporten en del spænding. Så man har da lov at håbe det næste tiltag på dæk fronten er et super regnvejrsdæk beregnet til skybrud.

Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool


Det fjerde og sidste emne som skal op, vil ikke blive analyseret i samme forstand som de andre, fordi der er kun en ting at sige. Red Bull det er simpelthen ikke godt nok det der. I er et af de største teams i feltet og med fire verdensmesterskaber, så ved I hvad det handler om og i ved der ikke er tid til den type fejl.

Jeg håber godt nok Daniel Ricciardo får en ordentlig bonus, fordi det er ikke i orden at hans løb bliver ødelagt på den måde. Nu kan det naturligvis godt være at Red Bull blev forstyrret af at Max Verstappen kom ind lige inden Ricciardo, men kan man ikke kan man ikke klare sådan et par pitstops i træk, burde man have sendt Verstappen ud igen eller lade være med at trække ham ind.

Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool


Den smilende australier kunne have vundet løbet, men det kunne den unge hollænder ikke, så det ville have været på sin plads at gøre sig 100% klar til Ricciardo, hvis det var det man havde valgt.

Det valgte man ikke og det hele endte med en katastrofe og Red Bull gjorde sig selv til grin på tv skærme verden over. Jeg er nu ikke hverken den store Red Bull-fan eller den store Ricciardo-fan, men jeg har heller ikke noget i mod dem, så som objektiv Formel 1-fan gør det ondt at se når den slags ting sker.

Skuffet Daniel Ricciardo ved siden af en glad Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG GP


Puha sikke en omgang og ja jeg er klar over det har været en negativ omgang, jeg mener dog det har været på sin plads. Der skete også positive ting som Sergio Perez der kom på podiet, Nico Rosberg og Lewis Hamilton som roser hinanden osv. De ting kan i min verden bare ikke overdøve disse emner som jeg har taget op og skulle man have alt med så ville det blive en endnu længere artikel.

Derfor har jeg valgt de emner jeg har valgt og i er naturligvis velkommen til at komme med jeres syn på det hele nede i kommentarfeltet. Og med disse ord er denne dagen derpå klumme slut.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Fantastisk første pole Der er stadigvæk lang vej »