Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 28/5 2017 klokken 13:05
Banenavn: Circuit De Monaco
Antal omgange: 78
Banelængde: 3,337 km
Løbsdistance: 260.286 km
Omgangsrekord: 1.14.439 Michael Schumacher (2004)
Antal DRS-zoner: 1
Vejret
Der er skyet med chance for let regn. Termometret viser 28 grader
Straffe
Jenson Button Starter fra Pitten, efter at McLaren teamet har lavet ændringer på raceren siden kvalifikationen. han havde ellers kvalificeret sig som nr. 9.
Stoffel Vandoorne fik 3 placeringers straf, ved seneste GP i Spanien, de er blevet udmålt efter kvalifikationen.
Løbet
I Monacos gader er det stort set umuligt og overhale, derfor er der størst sandsynlighed, for at køreren fra pole vinder løbet, men uheld, safetycar og strategier kan vende op og ned på stillingen. Kimi Raikonen på pole med Sebastian Vettel og Valtteri Bottas, Hammilton starter på 13. start række.
Kevin Magnussen kvalificerede sig til 13. start position, men starter fra plads nr. 11
Bilerne er klar til start.
Jenson Button får en hilsen fra Fernando Alonso, over radion under Buttons opvarmnings omgangen. Button der som bekendt, afløser for Alonso, der er i USA for og i
Omgang 1-10
Ingen uheld i første sving alle biler godt med, Kevin er avanceret til P9 , på første omgang.
Button tager et pitstop efter første omgang, for at stille strategisk bedre, i tilfælde af en saftycar. Button klager i radioen, over Wehrlein der mener han havde “Unsave release”. episoden vil blive undersøgt af Stewards.
Hamilton er på 12. pladsen
Løbet er kommet godt igang, Raikonen fører med godt 2,5 sekunder ned til Vettel.
De forreste 10 pladser.
Raikkonen
Vettel
Bottas
Verstappen
Ricciardo
Saintz
Perez
Grosjean
Magnussen
Hulkenberg
Magussen har 2,7 sekunder op til Grojean og 1,1 sekund ned til Hulkenberg
Omgang 11-20
Feltet er strukket godt ud over hele banen, Ferrarierne dominere i front, Bottas er faldet til 7.4 sekunder til Raikkonen.
Wehlein får en 5 sekunder straf, for “Unsafe Release”, som han skal tage ved næste pitstop, ellers bliver det lagt på efter løbet.
Button og Wehrlein er de eneste der har været i pit.
Hulkenberg falder tilbage i feltet, med røg fra motoren, han må udgå med gearkasse problemer, på omgang 17
Perez har beskadiget fronten og må kører i pit, for at få ny front
De forreste 10 pladser.
Raikkonen
Vettel
Bottas
Verstappen
Ricciardo
Saintz
Grosjean
Magnussen
Kvyat
Hamilton
Kevin ligger godt på 8 pladsen, med 3 sekunder til Grosjean og 3 sekunder ned til Kvyat
Raikkonen har 1,7 sekunder ned til Vettel og 5 sekunder ned til Bottas
Omgang 21-30
Jenson Buttons løb går ikke så godt, han ligger lige nu bagerst, ham og Wehrlein er taget med en omgang af Raikonen. Det kan være, at det tidlige pitstop, kan give nogle ekstra placeringer under pitstop runden.
omgang 25: Erikkson kæmper med og holde bilen på banen, han beklager sig til pitten i radioen. “Jeg havde nær ramt væggen” siger han, “ Jeg har ingen vejgreb”
Kimmi er ved at inhente Button på sidste pladsen.
De forreste 10 pladser.
Raikkonen
Vettel
Bottas
Verstappen
Ricciardo
Saintz
Grosjean
Magnussen
Kvyat
Hamilton
Stadig ingen pitstops i front.
Kevin på 8. pladsen har nu 4 sekunder op til Grojean og 1,1 sekund ned til Kvyat, der nærmer sig DRS på danskeren.
Nu kan der ikke være længe til, at vi ser første pitstop runde. Men hvem spiller ud først?
Omgang 31-40
Red Bull er de første i toppen der pitter, det er Verstappen går ind og får Soft dækket på. Mens Mercedes gør klar, til Bottas der også får Soft dæk, han når ud lige foran Verstappen.
Omgang 34: Raikkonen kører i pit til hans første ptistop, for at få sine soft dæk på. Han kommer ud på 3. pladsen, oppe foran har Vettel sat tempoet op. Der er 14 sekunder mellem Vettel og Raikkonen.
Omgang 37 Kvyat går i Pit, er det et strategisk udspil, for at komme forbi Kevin. Danskeen pitter omgangen efter og holder placeringen.
Omgang 39 Ricciardo kører i pit og kommer ud foran Bottas, men Vettel i front får besked om, at gå i pit
Omgang 40 Vettel er i pit og kommer ud lige foran sin finske team kammerat
De forreste 10 pladser.
Vettel
Raikkonen
Ricciardo
Bottas
Verstappen
Hamilton
Vandoorne
Saintz
Grosjean
Magnussen
Omgang 41-50
Omgang 44 Kevin blev tvunget til endnu et pitstop og falder helt tilbage på 13. pladsen. Med en punktering på højre baghjul.
Lewis ligger lige nu på 6 pladsen, med 10 sekunder ned til Saintz. Han har endnu ikke været i pit, men holder stadig konkurrencedygtige tider, hvis han pitter kan han sikkert komme ud foran Grojean på 8 pladsen
Omgang 47 Hammilton pitter og går på soft dækket, strategien holder og han kommer ud på 7 pladsen, 1.5 sekund foran Grosjean.
Vettel ligger sikkert i front, 9 sekunder til Kimi og 16 sekunder til Ricciardo
Vettel
Raikkonen
Ricciardo
Bottas
Verstappen
Saintz
Hamilton
Grosjean
Kvyat
Vandoorne
Kevin ligger på 13. pladsen og er næste mand, der blive taget med en omgang af Vettel.
Grosjean for melding fra pitten, at Kevin fik en punktering i første sving
Omgang 51-60
Kun Hulkenberg er udgået af løbet, Button ligger fortsat på sidstepladsen.
Andre kørere for også melding om, at der er problemer med et dæksel i vejen, samt banen efterhånden er meget slidt i sving 1, dette kan forårsage punkteringer.
Top 10
Vettel
Raikkonen
Ricciardo
Bottas
Verstappen
Saintz
Hamilton
Grosjean
Kvyat
Vandoorne
Vettel dominere i front, nu har han 12 sekunder til Raikkonen og 14 sekunder til Ricciardo.
Omgangstiderne ligger på 16.806 for Vettel
Kevin er nu taget med en ómgang på 13. pladsen, han har 22 sekunder ned til Palmer og 4 sekunder op til Mass.
Omgang 61-70
Safetycar kommer på banen, Wehrleins racer ligger på siden i svinget lige før tunellen. Medical-car er også sendt på banen.
Puha - Selvom bilen ligger på siden, kan wehrlein kommunikere med pitten over radioen. Ulykken skete efter, et sammenstød med Button, der nu er udgået.
Vettel spørger i radioen om landsmanden Wehrlein er OK. Dette bekræftes af han ingeniør.
Under Saftycar kører Erricson i barieren og udgår af løbet. De kolde bremser kom bag på ham, det var en flov Markus der melder over radioen til ingeniøren.
Safetycar kører ind efter omgang 66.
Top 10
Vettel
Raikkonen
Ricciardo
Bottas
Verstappen
Saintz
Hamilton
Grosjean
Kvyat
Vandoorne
Feltet er samlet, mon vi ser nogle spændende overhalinger frem mod slut.
Gultflag i sektor 1, Vandoorne kører i dækmuren, mens Perez overhaler ham.
Vettel har allerede lavet et hul ned til Raikkonen på 2 sekunder. Ricciardo er under pres på 3. pladsen af Bottas, men finnen er også under pres fra Verstappen på 5. pladsen
Kevin er lige nu på 12. pladsen, 1 sekund efter Massa
Der er 8 omgange igen, spændingen er i den grad tilbage i løbet
Omgang 71-78
Vettel sikkert i front.
Bottas har sluppet grebet på Ricciardo på 3. pladsen, der er nu 1,1 sekund ned til Finnen.
Omgang 72, Perez forsøger med en overhaling på Kvyat, men kører ind i siden på ham. Kvyat måtte udgå og Perez kørte i Pit. Denne handling sendte Magnussen tilbage i pointene der nu ligger nr. 10.
3 omgange igen, 1. og 2. pladsen ser sikker ud til Ferrari, med Red Bulls Ricciardo på 3. pladsen.
Kevin ser sikker ud på sin 10. plads
Sebastian Vettel tager maximum points med hjem og øger dermed forspringet i VM stilling til Hammilton, der efter et flot løb kommer ind på 7. pladsen. En forpustet Lewis melder på sidste omgang, at kampen er slut, han kan ikke komme forbi Saintz
Kevin Magnussen holder 10. pladsen og får et points med hjem. Hvilket er ret godt, efter et noget uheldigt løb fra Danskeren.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)