Mexicos GP; løbsresumé: Verstappen vinder, Hamilton verdensmester

Efter en yderst spændende kvalifikation, hvor Hamilton måske overlod scenen til de øvrige konkurrenter, var det Verstappen og Vettel, der udkæmpede slaget om første plads på gridden. Tyskeren var i front, men blev han der? Læs mere i resuméet her.

Lewis Hamilton. . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 29/10 2017 klokken 21:10

Da Vettel fik sluppet sin kobling, lykkedes det ham at hole fast i førstepladsen, men det varede dog ikke længe før, at både Verstappen og Hamilton lå side om side med tyskeren ind i første sving, hvor først Verstappen og Vettel havde kontakt, men så kom Vettel for tæt på Hamilton, hvilket kostede briten en punktering. Samtidig fløj der også stumper af Vettel's bil, hvorefter han også pittede, og fik skiftet frontvinge.
Det betød, at Hamilton og Vettel nu havde fået monteret det hårdeste dæk og kunne køre til enden.
Kevin havde fået en god start og var oppe som nummer 10, mens Ricciardo også fik kørt sig godt op i feltet.
I front kørte Verstappen et stort forspring ud til Bottas, mens Ocon igen var oppe og snuse til podiet, selvom at det stadig var tidligt i løbet.

På omgang seks var løbet dog allerede overstået for Ricciardo, der langsomt kørte tilbage til garagen.

Derfra var der relativt roligt ned gennem hele feltet, hvor afstandene efterhånden blev større. Alonso og Grosjean var dog ikke de bedste venner igennem første sving, hvor der blev udvekslet dækkys og kulfibervævninger. Vettel forsøgte ihærdigt at presse sig forbi Massa, men det så unægtelig svært ud for tyskeren. Det lykkedes dog hårdnakket for Vettel, der dog blev presset til grænsen, måske over, af Massa, hvorefter Vettel heller ikke var sen til at komme på radioen, og give sit syn på sagen.

Juryen kom også på arbejde i dag, og tildelte Grosjean en straf på fem sekunder for at have været af banen og herved sikre sig en fordel i kampen med Alonso.

Helt nede bagest i feltet var Hamilton virkelig kommet på arbejde efter at være blevet sendt agterud af Vettel, hvor han over mange omgange lå og kæmpede for at køre sig op til Sainz i Renault, men det gav han også udtryk for at have mere end almindeligt svært ved i det mexicanske højdemeter. På omgang 22 begyndte han at modtage blå flag for at lade Verstappen passere.

På omgang 26 måtte Hülkenberg give op på langsiden og parkere i græsset. Det var dog ikke umiddelbart bare en død motor. Tyskerens ingeniør understregede tydeligt, at bilen var farlig, og at Hülkenberg skulle klatre op på fronten og derefter hoppe ned fra bilen. Dette var dog positivt for Magnussen, der nu havde én stærk konkurrent mindre at bekymre sig om. Kevin Magnussen var på dette tidspunkt nummer seks.

Én ulykke kommer sjældent alene. Begge Torro Rosso's Renault motorer stod af under forberedelserne til søndagens løb, og søndagens løb blev ikke meget bedre for Brendon Hartley, da motoren gav op på omgang 33. Det frembragte en virtuel safetycar, hvor Magnussen og de fleste andre gik i pit, som formentlig kunne ruske lidt op i de strategiske udspil.

Verstappen var banens hersker denne søndag i Mexico. Han skar den ene luns af den anden af sin egen banerekord, og efter pit-stop runden var han over 10 sekunder foran Bottas, der lå og trillede rundt midt i det hele på andenpladsen. Ocon havde desværre tabt tredjepladsen til Raikkonen, mens hjemmebanehelten Sergio Perez befandt sig på sjettepladsen.

Vettel var en mand på en mission efter sin uheldige start, hvor han kørte sig fra bunden af feltet og op som nummer syv lidt over halvvejs i løbet. Han hentede stadig små mængder ind på Perez omgang efter omgang, mens Hamilton længere nede blev spået til at kunne slutte som nummer otte. Vettel satte kort efter Perez på plads efter den anden DRS-zone. Han gjorde et par omgange det samme ved Stroll på femtepladsen.
På omgang 57 kørte Hamilton sig tilbage i pointene ved at sætte en overhaling ind på Massa. Ericsson kom også i fokus på en lidt ærgerligere måde, da hans Ferrari motor begyndte at lege røgmaskine på vej ind i garagen.

Med under 10 omgange tilbage var Kevin under stort pres fra Alonso, hvor Hamilton langsomt kom op bagfra til de to, men Kevin havde fordelen på langsiden og lå fornuftigt til at køre ottendepladsen hjem med tiltrængte point til Haas.
Rent motormæssigt var det en ond weekend for Renault, hvor nu også Sainz måtte parkere bilen.

Presset steg yderligere for Kevin, men det lykkedes ham at holde spanieren bag sig. Hamilton og Alonso gav derimod masser af øjenguf til tilskuerne, da de to erfarne herrer leverede flot race og sportsånd henover en række sving, hvor Hamilton trak det sidste strå. Hvorom alting er blev briten verdensmester denne søndag aften, dansk tid, efter en meget jævnbyrdig og spændende sæson, der lover godt for næste år, hvis blandt andet Ferrari og Red Bull formår at holde gang i udviklingen.

Verstappen fortjener de sidste ord i dette resumé, hvor hollænderen i dag kørte sublim kørsel fra start til slut med en modenhed, der ikke ses hos nogen andre i den alder. Flot og velfortjent sejr, der alt andet lige må smage ekstra sødt efter skuffelsen i Austin. Det tegner godt for næstsidste løb i Brasilien.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: Løbet LIVE Hamilton verdensmester 2017 »