Mens vi venter på Monacos Grand Prix

Der er kun få timer til Monacos Grand Prix. Mens vi venter, kan I hér læse mere om banen, løbet og forventningerne til bl.a. Kevin.

Monacos Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 27/5 2018 klokken 10:05

Kvalifikationen i går var alt andet end optimal for Haas. Balancen i raceren var der ikke, og Kevin må tage til takke med langsommeste tid. Den eneste grund til at danskeren ikke starter bagerst er at Max Vestappen slet ikke fik sat nogen tid. Kevin starter dermed side om side med Max Verstappen - Verstappen har givetvis en meget hurtig racer, så hans dag kommer til at gå med at overhale sig op igennem feltet.

Kevins dag kommer til at gå med at holde sig ude af uheld og så vente på om der kommer en chance, fx Safety Car eller regn. Sidstnævnte er dog meget usandsynligt selvom vejret er lidt koldere i dag end det har været resten af weekenden.

På tredjesidste plads starter Romain Grosjean. Efter episoden under Spaniens Grand Prix, hvor Grosjean snurrede rundt og skabte et masseuheld, har franskmanden fået 3 pladsers straf.

Pole position gik til Daniel Ricciardo, som dermed er storfavorit til at vinde løbet. Australieren har været hurtigst i alle træninger og har virket top-motiveret. Han var dog meget afdæmpet efter kvalifikation og det er tydeligt at episoden fra 2016 stadig påvirker ham. Og i Monaco er intet givet på forhånd!


Monacos Grand Prix 2018 - Sving 14 som også kaldes swimming pool svinget. Force India racer på vej rundt i svinget
Copyright Force Inda


Nyt i 2018
I 2017 blev der bygget en ny Race Control bygning foran svømmepølen. Her sidder bl.a. Charlie Whiting styrer løbet fra. I år er der blevet udvide med nye high-tech garager til holdene, for at signalere overfor arrangørerne at man ønsker et langt samarbejde og ønsker at afholde Monacos Grand Prix mange år frem.
De gamle garager var 15 år gamle, og to etager høje. Den nye bygning har fået endnu en etage på, så der dermed er meget mere plads til ingeniører, reservedele, dæk og teknisk personale - 450kvm per team.

I 2016 var manglende plads en afgørende faktor da den førende Daniel Ricciardo kørte i pit og teamet ikke kunne nå at hente de rigtige dæk frem til ham, fordi de ikke ikke stod i samme bygning.

Monacos Grand Prix 2018 - det nye garageanlæg
Copyright Bil Magasinet BMF1


Ligesom den gamle, er den nye garage en midlertidig bygning, som kun sættes op under løbet. Løbsarrangøren, Automobile Club de Monaco, har fået bygget anlægget sådan at alle garagerne kan sættes op på kun én dag.


Hedder det Monaco eller Monte Carlo?
Et ofte stillet spørgsmål er om løbet ligger i Monaco eller Monte Carlo. Monaco er navnet på Fyrstedømmet, som er er inddelt i 4 distrikter. Monte Carlo er ét at disse, og hér foregår det meste af Monacos bankforretninger, finans og turisme.


Monacos Grand Prix info
Først løb 1929*
Antal sving 19
Længde 3.337m
Banerekord 2017 1:12.178 (Raikkonen)
Banerekord 2018 1:10.810 (Ricciardo)

*: Første løb blev kørt i 1929, men det var før serien hed Formel 1.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« En trykket Hamilton Ricciardo er klar til revanche »