På både godt og ondt var Toscanas Grand Prix en begivenhedsrig affære, og nu lyder der fra flere sider kritik af Formel 1s løbsdirektør, Michael Masi, for at have tilsidesat sikkerheden i forsøget på at skabe mere show for tilskuere og Tv-seere.
Efter genstarten af løbet mente flere kørere således, at safety car'en slukkede lyset meget sent på den sidste omgang, for at holde feltet tæt sammen, og skabe kaos ved den rullende genstart.
Bl.a. var Lewis Hamilton ude med riven og kritiserede løbsledelsen for at “sætte showet over sikkerheden”, og beskyldningen har nu fået Masi op i det røde felt. Således afviser han, at FIA nogensinde kunne drømme om at kompromitere sikkerheden i F1.
Kevin Magnussen crashede ud af Toscanas Grand Prix 2020 da løbet skulle genstares efter en Safety Car-periode
Copyright Haas F1
”Absolut ikke,” insisterede australieren iflg.
Autosport .
"Fra et FIA-perspektiv er sikkerhed altafgørende. Og det er indiskutabelt.”
”I min egenskab af løbsdirektør og sikkerhedsdelegeret, må jeg blank afvise. Det er min rolle, og jeg gør det med sportslig integritet og fokus på sikkerhed.”
"Og enhver, der siger andet, støder mig faktisk ganske meget personligt.”
Senere i løbet, var der endnu et uheld da Stoll mistede kontrollen og røg af banen. Hér valgte løbsledelsen at pause løbet med rødt flag, og foretage en stående genstart.
Masi begrunder beslutningen om en stående genstart med, at alternativet ville have været 20 omgange bag en Safety Car, mens dækbarrieren blev repareret, hvilket han mener de færreste ville finde morsomt.
“Du kan stoppe løbet mens barrieren bliver repareret, og så kan du fortsætte. Det var netop det, det handlede om for to af de tre røde flag, vi havde.”
“Og jeg ville altså ikke lade løbet fortsætte, mens der hang 30-40 meter gummiafskærmning og daskede ned fra dækbarrieren,” lød det fra Masi.