Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 6/9 2017 klokken 15:09
Næsten hele feltet havde fået tildelt placeringsstraffe forud for Italiens Grand Prix. hvor Lewis Hamilton var den eneste kører, der rent faktisk startede fra den plads, han havde kvalificeret sig på.
Det gik jo naturligvis ikke ubemærket hen hverken hos teams eller fans, hvor der ivrigt blev diskuteret alternativer, der kan afholde kørerne fra at blive straffet, når deres bil bliver udsat for mekaniske defekter, som er uden for deres kontrol.
"Der er brug for en seriøs granskning for at finde ud af, om der er en bedre måde at straffe motorproducenten på i stedet for at rode rundt med gridden", udtaler Horner til planetf1.com
"Det bliver kun værre mod enden af sæsonen, og det ville være en skam at se mesterskabet blive afgjort gennem placeringsstraffe."
Planen for næste sæson er at reducere motorbegrænsningen fra fire til tre motorer før, at straffene kommer i spil, og Horner er overbevist om, at netop dét problem hurtigst muligt skal på bordet og behandles ved det næste strategimøde for de forskellige teams og FIA.
"Jeg prøvede at få det ændret ved et møde tidligere på året, men der var ingen støtte til det. Jeg håber, at det vil være anderledes, nu hvor holdene stirrer direkte på flere straffe fra nu og frem til når sæsonen slutter. Selvfølgelig skal der være en straf, for hele idéen er jo at skulle spare på omkostningerne, men vi sparer alligevel ikke penge, når motorerne rejser hele verden rundt. Måske er fem motorer mere rigtigt frem for tre."