Teamet testede, som tidligere skrevet, bremser fra Carbone Industrie (CI) efter Bahrains GP og under FP1 og FP2 i Sochi, Rusland. Teamet skiftede dog tilbage til Brembo for resten af weekenden i Rusland, på grund af manglende køling af bremserne.
Günther Steiner forklarer:
"Vi testede CI bremserne i Sochi men vi fik ikke nok køling af bremserne. Det betyder at bremserne overopheder, og pedalen bliver 'lang'. Det resulterer også i et alt for hurtigt slid."
"Vi vurderede på den baggrund, at vi ikke ville kunne fuldføre løbet med CI bremserne."
Barcelona 2017 pre-season test 2 - Haas. Romain Grosjean pitstop øvelse
Copyright Haas F1
Teamet havde ellers planlagt at introducere CI bremserne med den rette køling til det Spanske GP, efter planlagte tests i Ferrari's vindtunnel.
Men det tyder altså på at problemet, eller opgaven, er større end som så.
"Vi skal nok løse det, men det tager tid" udtaler Steiner.
"Vores folk arbejder hårdt og intenst på at få det løst. De skal nok løse det, men det er meget komplekst".
"Folk må forstå at bremsesystemet i en Formel 1 racer er meget sofistikeret. Det er ikke nemt at ændre" understreger Steiner.
Alle teams har meget begrænsede testmuligheder. Derfor må der gøres brug af de frie træninger, i forbindelse med et GP, hvis der skal testes udenfor de af F1, planlagte in-season-tests. Derfor brugte HAAS FP1 og FP2 i Sochi til test af CI bremserne.
Formel 1 er generelt en meget kompleks størrelse. Både hvad angår power, men i den grad også aero. Hvis CI bremserne har brug for mere køling, vil ændringen påvirke hele luft-flowet på bilen. Derfor er det komplekst, og derfor tager det tid.
HAAS har ikke planer om at teste CI bremserne i Barcelona.
To be continued...