Fremtiden for F1s-motorer?

Formel 1-verdenen fik noget af et chok, da Honda annoncerede, at de trækker stikket efter 2021. Blev det startskuddet på en større krise, eller lever F1 i bedste velgående?

Italiens Grand Prix 2020 . Copyright BWT Racing Point

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/10 2020 klokken 18:10

Formel 1 er kendt for at være motorsportens kongeklasse. Det er stedet, hvor verdens klogeste hoveder skal tænke ud af boksen og finde på innovative løsninger, der gavner samfundet.

Det der gør F1-biler til tekniske vidundere er bl.a. de dyre og effektfulde hybridmotorer.

De nuværende 1,6 liters turbo hybridmotorer er et kunstværk der skulle gøre sporten “grønnere” og rykke grænserne for det fysisk umulige.

Ligesom med andet kunst er F1-motorer hamrende dyre. Udviklingsomkostningerne til F1-motorerne overstiger f.eks. det samlede budget hos store teams i visse andre store motorsportsserier.

Udefra set virker der ikke til at være sket den store forskel, siden turbo hybridmotorerne blev introduceret tilbage i 2014. Men indvendigt er der sket store teknologiske forandringer.

Motorerne er tekniske vidundere, men lyden er stadig kedelig og intetsigende. Det imponerende ved motorerne skal findes i størrelsen, effekten og energiudnyttelsen.

F1-motorer er på 1,6 liter hvilket omtrent svarer til størrelse i en almindelig personbil. Her er forskellen bare, at F1-bilen yder over 1000 hk. Det sidste der er imponerende, det er energiudnyttelsen i motorerne.

Energiudnyttelsen er næsten dobbelt så høj, som i almindelige benzinbiler. Det tal var tæt på uhørt for 10 år siden.

Men alting har en pris, også at udvikle verdens mest effektive motorer.

Det fik sin pris forleden, da én af sportens fire motorleverandører valgte at sige farvel til sporten efter 2021.

Honda valgte, til trods for sejre og podieplaceringer, at trække stikket i F1. Årsagen skal højest sandsynligt findes i tre forskellige ting.

- Honda har ikke oplevet den store succes, som de havde håbet på.

- Motorerne er alt for dyre udviklingsmæssigt.

- Verden skifter fokus over på elektriske motorer.

Og det er netop dette verdensomspændende fokus på elektrisk teknologi, der skubbede Hondas vægtskål i den el-drevne retning i fremtiden.

Men er det blot starten på nedgang i Formel 1?
Det nuværende motorregulativ kører til og med 2025. Så fra år 2026 skal F1 introducere ny teknologi igen.

Siden de nuværende turbo hybridmotorer blev introduceret har fokus været på næste skridt for sporten.

Der skulle oprindeligt allerede have været skudt et nyt motorreglement igang, men det blev annulleret, og man valgte at fortsætte en håndfuld år mere med den nuværende teknologi. Nu har F1 så droppet introduktionen af nye motorer igen, og skipper endnu en periode, hvor fansene kunne have oplevet ny spændende teknologi.

Formel 1 rører rundt i den samme suppe konstant, mens teamene kaster tonsvis af guldbarrer i gryden, uden at det giver værdi for fansene.

Effektmæssigt er fansene ikke skubbet bagover i stolen af store revolutioner indenfor motorudviklingen, siden de nuværende motorer blev introduceret i 2014.

Opgraderinger tæller enten holdbarhedsløsninger, eller effektforøgelser der er så små, at fansene ikke opdager det.
Forbedringerne kan kun aflæses på få 1/1000 sek. her og der i bilens data.

Formel 1-motorernes nuværende mangel på udvikling svarer til en person der hele tiden træder vande, og ikke kan beslutte om vedkommende skal svømme eller sejle væk derfra.

Honda var den første fabrik der trækker stikket, men bliver det den sidste?

Red Bull snakker om at købe rettighederne til Honda-motorerne. Det kan hurtigt vise sig at være en dyr fornøjelse, specielt når man tænker på, at holdet ikke har noget at bruge motorudviklingen til, da de ikke producerer gadebiler.

Fordelen ved at producere egne motorer er, at man kan tilpasse designet af motor og aerodynamik bedst muligt. Hvis Red Bull “bare” er et kundeteam, så er de nødt til at acceptere motorens design og udformning, og eventuelt gå på kompromis med deres egne aerodynamiske idéer.

Mercedes er meget engageret i Formel E, men udtaler at de vil fortsætte deres udvikling af Formel 1-motorer. Samtidig leverer de til fire af feltets 10 teams i 2021, så derfor er det også blevet en god forretning.

Værre står det til for Renault. Teamet står uden kundeteams fra 2021, og hvis Red Bull vælger at købe Honda, er der lange udsigter til at få et kunde team.

Racing Point og Williams har nye ejere og dermed større ambitioner, derfor vil de ikke vælge den svagere motor. Desuden skifter McLaren derover næste år.

Alfa Romeo er et halvt juniorteam til Ferrari, og Haas siger de vælger at blive loyale overfor Ferrari.

Derfor ser det sort ud for økonomisk hårdt ud for Renaults motorafdeling, at forsvare dets fremtid i Formel 1.

Verdenen har fuld fokus på det næste store skridt indenfor bilindustrien, men ingen ved hvad det bliver.

Diesel virker til at være den helt store synder, og batteridrevne el-biler virker til at være helten. Men er det også det?

Klimabelastningen fra batteri drevne el-biler er enorm, og der er set tilfælde på Co2 belastningen over nogle el-bilers levetid er på niveau med biler med forbrændingsmotorer.

Så hvilken vej skal F1 gå? Formel E har rettighederne til en fuldt elektrisk Formel-klasse til og med 2038, så det er ikke en mulighed.

Nogle sværger til brint-teknologi, som er godt for miljøet. Men det er en dyr vej at gå. Dog skal man overveje, at al ny teknologi er dyr i starten, og at det dermed ville være et ideelt projekt for F1 og dets leverandører af brændstoffer.

Formel 1 har sat store restriktioner for udviklingen af motorerne de næste par år. Herefter bliver udvikling af motorerne fuldstændig frosset de sidste par år af regulativet. Det er gjort for at holdene ikke skal fortsætte brugen af astronomiske beløb på motorudvikling.

Men giver det mening at spare på motorerne, som kan hjælpe gadebiler, når man samtidig bruger mange millioner kroner på aerodynamisk udvikling, som ikke gavner gadebiler?

Fremtiden for Formel 1 er uvis, og sporten kan vælge at gå flere veje:

- Fortsætte med de nuværende motorer, med begrænset udvikling.

- Fokusere på helt ny innovativ teknologi.

- Udvikling af nye miljørigtige brændstoffer (hvilket de allerede er gået igang med at udvikle).

- Udvikling af brint-teknologi og udvinding af brint som brændstof. Evt. som en hybrid, med brint i samspil med en forbrændingsmotor (som det kendes fra hybridbiler med batterier).

Alternativet er at gå helt tilbage til de billige suge-motorer, og lade F1 forblive underholdning. Dermed kunne man lokke nye mindre motorfabrikanter som Cosworth tilbage i sporten, og spare millioner af kroner.

Alternativt kan F1 vælge den dyre, miljørigtige løsning, der kan tiltrække nye spillere. Med et nyt regulativ vil de nuværende motorfabrikanters forspring også nulstilles, og nye fabrikanter kan være konkurrencedygtige med det samme.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari afviser Red Bulls motorultimatum Tidligere McLaren-chef tror på Magnussen som Red B »