Der er lagt i kakkelovnen til at en god gang ophedet motorsnak mellem Red Bull og de andre teams den 26. oktober i Portimao.
Siden Honda meddelte, at de stopper med at levere motorer til F1 ved udgangen af 2021, har Red Bull fået travlt med enten at fortsætte med Hondas motorer på egen hånd eller blive et kundeteam igen.
Som kunde hos enten Ferrari, Mercedes eller Renault ville Red Bull kun få den motor, som den pågældende motorpartner leverer. Det begrænser mulighederne for at udvikle på resten af bilen. Løsningen med at købe Hondas F1-motorafdeling lyder måske fornuftig, men det kan ende med at blive en meget dyr løsning uden garanti for succes.
Red Bull motorsportskonsulent Helmut Marko har flere gange bekræftet, at man holder alle muligheder åbne – også at ville forlade Formel 1, hvis man ikke får sin vilje.
Over for
auto motor und sport forklarer Marko, at prioriteten i øjeblikket ligger på at fortsætte med Honda-motoren, da man dermed er uafhængig af de andre motorproducenter.
Helmut Marko (midten), Christian Horner (th) og Renault F1s teamchef Cyril Abiteboul (tv). Østrigs Grand Prix 2020.
Copyright Red Bull Contentpool
Men betingelsen er, at motorudviklingen stoppes fra 2022 – ellers forlader Red Bull, deres to teams og fire biler Formel 1.
Men den form for ultimatum falder ikke i god jord hos de andre teams. Mercedes er umiddelbart diplomatisk over for Red Bulls forslag, da de har en udmærket motor og ikke ville blive ramt af en fastfrysning af motorudviklingen. Renault vil kun stemme for Red Bulls forslag, hvis motorernes effekt udlignes i højere grad. Ferrari er decideret imod forslaget.
Maranello mener, at Red Bull slet ikke befinder sig i en alvorlig situation. "De kan bare banke på døren i Paris eller i Maranello. Dér kan de få en motor, der koster færre penge, end de selv kan producere den for…” – ligesom Haas, Alfa Romeo, Williams og McLaren lyder det fra Ferrari iht. tyske auto motor und sport.
Charles Leclerc kører ud af porten til Officina Classiche i Maranello.
Copyright Ferrari Media
Ferrari afviser Red Bulls halvarrogante trussel og har svært ved at se, hvorfor motoren ikke må blive udviklet i fremtiden. Motorsport hedder „motorsport“, fordi det har noget med en motor at gøre. Hvis alle skal køre rundt med identiske motorer, hvor det kun er navnet, der er forskelligt, har det ikke længere meget med motorsport at gøre - mener Ferrari.
Hvis motorudviklingen blev fastfrosset, skulle forskellen i effekten mellem de forskellige motorer ligge på ca. 10 hk. I øjeblikket ligger den dog på ca. 30 og 50 hk, hvor Ferraris motor regnes for at være den svageste. Derfor har Ferrari også en interesse i at fortsætte motorudviklingen.
Næste hindring for et stop af motorudviklingen er, at der fra 2022 skal køres med 20 procent biobrændstof, og fra 2023 vil Formel 1 køre med
100 procent CO2-neutralt brændstof.
FIA’s motorchef Gilles Simon fortæller, at det bliver en stor udfordring motoringeniørerne, selv om det lyder af lidt: Der skal bl.a. udvikles nye topstykker for at kunne tilpasse forbrændingsprocessen af de nye typer brændstof.
Og udvikling af nye motorer i Formel 1 er dyrt. Meget dyrt – selv for Red Bull. Så hvad skal Red Bull gøre? Red Bull kan måske fortsætte med Honda i 2022, men i 2023 ville man så stå på helt egne ben, når det drejer sig om motorudviklingen.
Østrigs Grand Prix 2019. Max Verstappen vinder løbet foran Charles LeClerc og Valtteri Bottas. Første sejr Til Honda siden de vendte tilbage til Formel 1
Copyright Red Bull Contentpool
Og hvad nu, hvis Mercedes, Renault eller Ferrari udvikler den bedste motor i 2023? Så ville Red Bull være bagud og skulle investere en masse penge i en motor, de ikke har kompetencer eller kapital til at udvikle på.
Ferrari kommer ikke til at droppe projektet om bæredygtig benzin i 2023 bare for Red Bulls skyld. Udviklingen er alt for vigtig for sporten samt de kommende motorgenerationer.
Så måske bliver et af emnerne i Portimao, om man måske skulle producere mere enkle motorer og gå væk fra den meget komplicerede hybridteknologi – og fremskynde udarbejdelsen af et nyt motorreglement til 2023 i stedet for 2026.
Som altid drejer det sig om pengene: Honda begrundede deres farvel til Formel 1 med, at man hellere ville koncentrere sig om alternative energiformer og CO2-neutralitet i 2050. Hvis miljøet virkelig spiller en så stor rolle for Honda, ville man nok også have droppet motorerne i IndyCar, hvor man i øjeblikket leverer 2,2 l V6 benzin-turbomotorer – uden hybridteknologi.
Måske ville IndyCar-motorer være en prisbillig løsning for at holde på Honda i Formel 1?