I sidste uge tegnede Nico Hülkenberg en flerårig kontrakt med Renault, hvilket krævede, at tyskerens nuværende arbejdsgiver, Force India, skulle frigøre ham fra den eksisterende kontrakt, som oprindeligt løb til og med 2017.
Teamejer Vijay Mallya kunne derfor med god ret have fastholdt kontrakten med den erfarne, tyske Le Mans-vinder, men alligevel valgte inderen at lade sin kører gå til konkurrenten.
Stedfortrædende teamchef Bob Fernley indrømmer blankt, at skiftet kom som en gedigen overraskelse for alle.
”Ja, ingen tvivl om det. Det havde vi ikke inde på radaren, og derfor var det også nødvendigt, at Vijay kom ind over,” lyder et fra Fernley. ” Vi har håndteret det professionelt og hurtigt.”
Vijay Mallya
Copyright Sahara Force India
”Nu skal vi lige børste støvet af. Renaults kontakt til Nico kom som lidt af en overraskelse for os, for nu at sige det mildt.”
Samtidig nævner Fernley også, at Hülkenberg altid har været ”en loyal og stabil støtte for Force India”, og at det derfor også ville være forkert ”at holde på nogen, som egentlig ikke har lyst til at blive.”
”Det er meget bedre at gøre det på en fair og god måde, hvilket er, hvad Force India har gjort, og hvad Vijay har gjort.”
Rygter vil dog vide, at Force Indias økonomi måske kan have spillet en rolle, idet den finansielle situation først blev stabil, da teamets anden kører, Sergio Perez for nylig annoncerede, at han fortsætter i de Mercedes-motoriserede biler. Således medbragte mexicaneren til lejligheden flere penge fra sine sponsorer.
Spørgsmålet er nu, hvilken kører, der skal være teamkammerat med Perez. Det spørgsmål giver hverken dårlig eller urolig nattesøvn for teamchefen.
Nico Hülkenberg, her foran et par af emnerne til det ledige sæde.
Copyright Force India
”Vi har ikke behov for at træffe en hurtig beslutning, og vi er heller ikke nået dertil endnu,” udtaler Fernley.
”I sidste ende er det Vijays beslutning, så processen starter først på et tidspunkt, når vi er tilbage fra Mexico.”
”Det andet sæde kan vente. Vi har gjort, hvad vi skal og fået tingene på plads, at få skrevet historiebøgerne, kan du sige. Så nu fokuserer vi på at gøre, hvad vi skal til Austin og Mexico,” slutter Bob Fernley.
De nuværende emner til det ledige sæde er Renault-kørerne Kevin Magnussen og Jolyon Palmer sammen med Manor-duoen Pascal Wehrlein og Esteban Ocon samt Saubers Felipe Nasr og endelig Haas-køreren Esteban Gutierrez, som menes at hænge i en tynd tråd i det ambitiøse, amerikanske team.