FIA-præsidentens V8-ambitioner skydes ned

FIA har netop meddelt, at man sætter planerne om genindførslen af V8‑motorer på pause efter aflyst topmøde imellem teamene.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/9 2025 klokken 17:09

Den seneste udvikling i Formel 1‑teknologien har sat en stopper for FIA’s bestræbelser på at fremskynde genindførelsen af de, for utallige motorsportsfans, elskede V8‑motorer.

Et planlagt topmøde med de fire store motorproducenter – Mercedes, Ferrari, Renault og de Honda‑baserede enheder – blev aflyst med kort varsel, og dermed er idéen om en hurtigere V8‑retur kastet i limbo.

Derfor har V8-ideen fået så stor opmærksomhed


Siden 2014 har sporten kørt på turbo‑hybride V6‑motorer, en teknologi der har gjort Formel 1 mere bæredygtig, men som også har fjernet den karakteristiske lyd og den umiddelbare respons, som mange fans og tidligere kørere forbinder med den naturligt sugende V8‑æra (2006‑2013).

FIA Præsident, Mohammed Ben SulayemFIA Præsident, Mohammed Ben Sulayem
Copyright FIA Formula 1


FIA‑præsident Mohammed Ben Sulayem har gentagne gange udtalt, at han ønsker at fremskynde en eventuel genindførelse af V8-motorerne, fordi den nuværende Power‑Unit Governance Agreement først kan overvejes efter 2031.

En overmajoritet af motorproducenterne skal dog bakke op enhver ændring af den fastsatte tidsplan, og kravet er designet til at beskytte sporten mod ensidige teknologiske beslutninger, der kan true dens økonomiske stabilitet.

Topmødet, der aldrig fandt sted


Mødet, som skulle afholdes i starten af næste uge, havde til formål at indsamle de nødvendige stemmer og fastlægge en konkret vej frem mod en eventuel revision af den nuværende regulering.

På trods af intensive forhandlinger i de foregående uger viste det sig imidlertid, at producenternes holdninger stadig var splittede, og at den nødvendige "supermajoritet" ikke kunne opnås.

Uden denne konsensus kan FIA ikke ensidigt ændre den 2031‑tidsplan.

Force India med V8, Indien 2013Force India med V8, Indien 2013
Copyright Daimler-Benz


Konsekvenser for sporten


Udskydelsen af V8-planerne har nogle konsekvenser, hvilket kan sammenfattes på følgende måde:

På kort sigt
V8‑projektet er sat på pause. FIA vil sandsynligvis genoverveje spørgsmålet på et senere tidspunkt, muligvis efter yderligere teknisk analyse eller når de økonomiske betingelser for en sådan ændring bliver klarere.

På langt sigt
Episoden illustrerer den fine balance, Formel 1 må navigere mellem innovation (vedvarende fokus på hybrid‑ og elektrificering) og tradition (bevarelse af den rå motorlyd). En for hurtig eller ensidig ændring risikerer at splitte nøgleinteressenter.

Cosworth CA2010 V8.Cosworth CA2010 V8.
Copyright Virgin Racing


Risiko for frafald
Hvis FIA presser på for en radikal ændring uden bred støtte fra motorproducenterne, kan nogle bilproducenter vælge at trække sig helt ud af sporten – et scenarie, der ville svække feltet både i antal og i teknologisk spændvidde.

Hvad sker der nu?


FIA har endnu ikke offentliggjort en ny tidsplan for, hvornår emnet vil blive taget op igen. I mellemtiden fortsætter de fire store leverandører deres arbejde med de nuværende V6‑hybridmotorer, mens fan‑organisationer, historikere og brancheanalytikere fortsat argumenterer for en hurtigere tilbagevenden af V8‑motorerne.

Spørgsmålet om, hvorvidt Formel 1 kan kombinere bæredygtighed med den ufiltrerede motorlyd, vil uden tvivl fortsætte med at dominere debatten i de kommende sæsoner.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.