Frem og tilbage med FIA:
Saudi-Arabiens F1-grandprix blev lidt af en rutsjebanetur for Fernando Alonso: Først var han en tur på podiet for at fejre en flot og velfortjent tredjeplads.
Så fik han en straf på 10 sekunder og måtte aflevere pokalen til George Russell. Men så ændrede FIA holdning igen, og Russell måtte aflevere pokalen for tredjepladsen tilbage til Alonso.
Fair nok.
Men hvad der ikke er fair, er FIA’s tombolaagtige ledelse af Formel 1-løbene de senere år.
Bahrains Grand Prix 2022. Max Verstappen P2. Med FIA præsident Mohammed Ben Sulayem
Copyright Red Bull Contentpool
Kritikken af FIA er ikke ny: Den tidligere løbsleder Michael Masi fik masser af kritik får sine håndteringer og beslutninger under løbene, bl.a. under
Saudi-Arabiens grandprix i 2021, hvor FIA nærmest handlede sig frem til startplaceringer og straffe, og ikke mindst den famøse sæsonafslutning i Abu Dhabi i 2021, som blev undersøgt internt af FIA, og som gav Michael Masi sparket.
Men med løbet i Saudi-Arabien 2023 er spørgsmålet, om tingene virkelig er blevet meget bedre siden da.
For det første vakte det opsigt og undren, hvorfor FIA valgte at sende en safetycar på banen, efter Lance Stroll havde parkeret sin Aston Martin et sikkert sted uden for banen, hvor den havarerede racer ikke udgjorde nogen fare.
En safetycar er altid et stort indgreb i et løb, og umiddelbart ville en virtuel safetycar havde været den bedste og mest fair løsning.
FIA logo
Copyright BMF1
Men for det andet er det endnu meget uforståeligt, at løbsledelsen skulle bruge 50 minutter på at finde ud af, om Fernando Alonso skulle have en straf, der kunne koste ham podiet.
Selvfølgelig kan der altid ske fejl i bedømmelsen af en bestemt situation, men medmindre FIA har ansat underbetalte studenter til at se på et par få kameraindstillinger under løbene, er der ingen undskyldning for sådanne fejl i en milliardforretning som Formel 1 – slet ikke 50 minutter for sent.
Problemet befinder sig nok i Genève: Her sidder FIA’s kontrolrum, som overvåger alt på banen – en slags VAR i Formel 1. Kommunikationen mellem FIA i Genève og stewardsene på banen virker ikke til at være helt i orden.
Et andet problem er måske også selve formuleringen i sportsreglementets artikel 54, stk. 4, hvor det siges, at det ikke må udføres arbejder på bilen, når der afsones en straf i pitten:
Fernando Alonso mistede i første omgang sin tredjeplads, fordi en mekaniker angiveligt havde ramt hhv. rørt bilen med den bageste donkraft, hvilket medførte straffen på 10 sekunder.
Men er det at arbejde på bilen? Og er det fair? Og hvis man træffer sådan en beslutning, bør man så ikke være HELT sikker på, at den er korrekt?
Den eneste gode nyhed er, at der nu på torsdag 23. marts vil blive afholdt et møde i FIA’s Sporting Advisory Comitees (SAC), så der måske kan blive rettet op på processen.
Igen.