Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/7 2018 klokken 13:07
Ud over, at kørerne skal finde den hurtigste vej rund på Silverstone, så skal de også lige finde ud af, hvordan de kommer rundt i de sidste sving, hvor FIA har fået sat en ekstra kerb op, på ydersiden af svinget, så bilerne ikke kan kører så bredt, som de gjorde under gårsdagens træninger.
Som de fleste efterhånden ved, er McLaren rimeligt udfordret. Selv her i tredje træning, testede de med aero bemaling, som normalt kun bliver brugt i den første træning.
Feltets to crash piloter, Max Verstappen og Romain Grosjean, var også nogen der havde en del, de skulle have styr på, da de begge gik glip af den anden træning.
Det var da også Verstappen, der var den første til at sætte en tid, men Ferrari besluttede også, at de skulle have en del data, hvorfor begge Ferrarier også var tidligt ude.
Det satte hurtigt Ferrari hurtigt i front.
Brendon Hartley i Toro Rosso stod for dagens store afkørsel.
Det var dog slet ikke New Zealanderens skyld, da gentagelser af uheldet, tydeligt viste at hans venstre forhjulsophæng simpelthen eksploderede.
Hartley ramte dækmuren med stor fart, men var heldigvis hurtigt på radioen for at fortælle, at han var OK.
Uheldet udløste rødt flag.
Toro Rosso fik omgående Gasly ind, hvor de lige ville se hans bil efter, om den kunne have samme fejl.
Toro Rosso vil have travlt med at fikse Hartleys bil til kvalifikationen.
Uheldet betød, at der røg omkring 10 minutter, fra den træningstid som flere havde stort behov for. Så da træningen blev givet fri igen, kom næsten alle omgående på banen.
Kun 5 havde sat en tid, inden uheldet.
Hamilton var den første fra toppen, til at give den et forsøg. Et forsøg han var i front med, i de to første sektorer, men som han missede i tredje sektor, hvorfor han endte som den 2. hurtigste.
Da alle havde sat deres tid, kunne det tyde på, at der var en overraskelse på vej fra Sauber. Leclers var oppe som nummer 5, Ericsson nummer 7.
Magnussen var på dette tidspunkt nummer 8, Grosjean nummer 11.
Med 10 minutter igen, begyndte de for alvor at teste deres kvalifikations pace.
Kimi Räikkönen satte hurtigt en tid, som de andre havde svært ved at slå, men det var kun til Hamilton fik kastet sin Mercedes, helt perfekt gennem banen, for at tage hurtigste tid.
Magnussen havde fået styr på sin HAAS racer, som Steiner også havde forventet han ville. Med 6 minutter igen, rykkede Kevin op som nummer 6, kun 3 tusindedele sekund langsommere end Ricciardo.
Verstappen rykkede dog forbi Magnussen, lige efter, men så kom overraskelsen fra Leclerc i Sauber, der rykkede op som nummer 6, foran Kevin og Ricciardo.
Riccardo slog dog igen, så han sendte Leclerc ned som nummer 7. Hvilket dog er helt fantastisk for Sauber. Ericsson i den anden Sauber, var oppe som nummer 10.
Vettel stoppede træningen tidlig, med en smule ondt i nakken. Så han skal lige forbi fysioterapeuten, så han kan blive klar til kvalifikationen.
Magnussen sluttede som nummer 8, Grosjean som nummer 9.
Vandoorne sluttede som langsommeste mand, der fik sat en tid, mens Alonso sluttede lidt bedre, som nummer 13.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)