Vi fortsætter hermed med anden del af interviewet med Kevin Magnussen, hvor vi bl.a. kommer ind på kørernes brok over radioen samt forskellene på at køre for et fransk og amerikansk F1-team.
Jeg starter blødt ud med emnet radiokommunikationen.
”Har Formel 1 efterhånden fået for meget brokkeri på radioen fra kørerne over det ene og det andet? Er de for hurtigt ude i medierne og klage over den ene eller anden kører? For meget ’show off’ i stedet for bare at køre?” spørger jeg.
”Altså, hvis du satte en mikrofon på alle fodboldspillerne under en fodboldkamp… de brokker sig minimum lige så meget,” svarer Kevin. ”Sådan er det også med så mange andre sportsgrene. Det er på vildt adrenalinprægede tidspunkter, vi bliver optaget, når vi snakker, og nogle er selvfølgelig mere flamboyante end andre, men der vil blive gået til stålet på alle fronter. Også med sproget.”
Interview med Kevin på Monza
Copyright BMF1
Kevin begrunder derefter sit svar yderligere med en sammenligning.
”Nu er det bare sådan, at vi har en mikrofon lige her,” fortsætter han og peger på området omkring sin mund. ”Så det bliver optaget og sendt ud til alverdens seere, og det ser du ikke i fodbold eller så mange andre sportsgrene. Men vis man kigger på en fodboldkamp og lægger mærke til, hvor meget spillerne brokker sig til dommeren og så videre, så vil jeg næsten sige, at det er værre i andre sportsgrene.”
Vi holder lidt fast i emnet kommunikation, da jeg spørger ind til en speciel radiomeddelelse fra Kevin under Belgiens Grand Prix.
”Kort efter starten på Spa, da Hülkenberg presser Romain (Kevins teamkammerat) ud af banen, siger du på radioen: ’if Hülkenberg can do that, it’s going to be a dirty race’. Er det en måde, hvorpå du sender et budskab til Charlie (Whiting, F1s løbsdirektør).”
”Lige der syntes jeg, at det tangerede til noget, der skulle straffes på den ene eller anden måde. Men det blev der ikke gjort, og jeg havde det bare sådan, at i de sidste par løb inden, var det ikke ok at gøre sådan noget, og nu er det pludselig okay. Og så kom der bare den kommentar, at hvis han må det dér, så bliver det et hårdt race, for så er alt dårligt… men det var det så åbenbart ikke alligevel,” forklarer Kevin.
”Kunne der være lidt strategi i at sige det på radioen, for at sende et budskab til Charlie om, at nu må det høre op,” spørger jeg.
"Næh, jeg tror ikke at det hjalp mig, faktisk. Det hjalp mig ikke i den gyldne situation,” lyder svaret.
Vi vender nu fokus mod tiden hos Renault og den aktuelle situation hos amerikanske Haas F1 Team.
Kevin Magnussen.
Copyright Haas F1
”Hvordan vil du med få ord beskrive teamets (Haas) måde at reagere og være på generelt,” spørger jeg.
”Her er man nede på jorden, upolitisk, meget mere enkel i sine arbejdsgange. Det er mere ren racing,” svarede Kevin.
”Kan man sige amerikansk?”
”Nej, det synes jeg ikke man kan sige.”
”Når jeg spørger, er det fordi jeg tænker på din far (Jan Magnussen),” prøver jeg. ”I Chevy-garagen virker det hele lidt mere cool, afslappet men alligevel fokuseret.”
”Jo, det kan du godt sige,” nikker Kevin.
Herefter tager vi fat i det næste læserspørgsmål, som kommer fra Leni Barfod Jakobsen.
”Skal du aflevere din bil til ligeså mange 1’ste-træninger til næste år, som du gør i år?”
”Ja, det skal jeg,” lyder svaret.
”Er det en lidt for hurtig kontraktunderskrivelse, der er årsagen,” spørger jeg.
”Ja, det står for min egen regning. Jeg har selv forhandlet den, og der kommer der sjældent noget godt ud af det, når man selv gør det,” griner Kevin. ”Det er ikke optimalt, men næste kontrakt kommer det ikke til at blive sådan.”
Og til sidst et ægte TV-journalistspørgsmål. Måske er det første gang i denne weekend, og det kommer sikkert utallige gange de næste to dage.
”Hvordan kommer det til at gå på søndag (i morgen)?”
”Jeg håber, at det kommer til at køre,” smilede Kevin.
Hermed slutter anden del af vores eksklusive interview i tre dele med Kevin Magnussen.