Eksklusivt interview med Kevin - Del 1/3

Læs her første del af BMF1s eksklusive interview i tre dele med Kevin Magnussen på legendariske Monza i Italien.

Spaniens Grand Prix 2017. Torsdag . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/9 2017 klokken 14:09

Det er torsdag, og vi er på legendariske Monza, som på mundret italiensk officielt hedder Autodromo Nazionale Monza. Der er 30 grader med høj luftfugtighed og truende tordenvejr, så varmen er til at føle på, men arbejdet kalder. I dette tilfælde i form af et aftalt eksklusivt interview med en dansk racerkører. Han hedder Magnussen, Kevin Magnussen.

Det er derfor behageligt at træde indenfor i Haas F1 Teams airconditionerede Hospitality Center, som i virkeligheden er et stort fleretagers, meget avanceret motorhome med alle de faciliteter, der skal til, for at gøre en hektisk race-weekend behagelig for teamets ansatte og, ikke mindst, kørerne.

Klokken er 13:45 og der er fem minutter til interviewet skal starte, så jeg, og vores fotograf-skribent, Lea, gør os det behageligt mens vi betragter ingeniører og øvrigt personale, som roligt nyder deres frokost. Kort efter kommer en smilende Kevin Magnussen ned ad trappen fra første sal sammen med sin senior press officer Stuart Morrison.

Interview med Kevin på Monza
Copyright BMF1


Vi hilser på hinanden, siger tak for sidst (Monza 2016), og Kevin sætter sig ved vores bord blandt de spisende kollegaer. Stuart overlader os til os selv og interviewet kan begynde.

Lad mig her indskyde, at det er meget påfaldende, hvor anderledes og forandret den Kevin er, som jeg møder denne gang sammenlignet med sidste år, hvor den 24-årige dansker kørte for Renault. Min antagelse skal senere vise sig at være korrekt.

Med et imødekommende kropssprog gør Kevin klar til at svare på første spørgsmål, som jeg har tænkt skal centrere sig omkring den seneste tids kritik (i hvert fald efter et par køreres opfattelse) kontante kørerstil. For nu at sige det mildt.

”Efter løbet på Spa udtalte du på TV, at I nu måtte kigge på, om det var en ’fejl 40’ eller noget andet på bilen, der sendte dig ned bagest i feltet. Hvad kom I frem til?” begynder jeg.

”Altså… jeg lavede en fejl dér,” indrømmede Kevin med et bredt smil. ”Det var min fejl. Der er desværre ingen, jeg kan give skylden. Den må jeg æde. Det vidste jeg egentlig godt, og det er bare så ærgerligt, når man laver så klokkeklar en fejl. Det svarer til at score selvmål i fodbold, og det gør så p**** ondt, når man kommer til det, men det sker bare engang imellem. Men jeg er videre i mit hoved. Den skal have noget gas. Jeg skal videre, og jeg kommer ikke til at bremse en centimeter tidligere, end jeg skal i denne weekend,” lover Kevin sig selv og os andre.

Kritikken fra et par konkurrenter over Kevins kørestil preller fuldstændig af på danskeren.
Copyright Haas F1


Med næste spørgsmål bliver vi lidt mere ved bremserne.

”Romain har talt meget om bremserne på jeres bil, men vi hører så at sige ikke, at du taler om dem. Hvorfor ikke?”

”Jamen, det er fordi det ikke er jer (medierne, red.), der kan løse problemerne. Det er teamet, der kan. Så hvis det var jer, der kunne finde løsningen, så kan jeg love for, at jeg havde brokket mig til jer. Men nu er det teamet, som arbejder på det. Det er dem, der skal have feedback. Jeg behøver ikke sige det til alverdens seere på TV.”

Derefter er det uundgåeligt ikke at berøre den megen omtale, der har været i kølvandet på et par konkurrerende køreres ret kontante udtalelser omkring Kevins kørestil.

”Hülkenberg har kommenteret din kørsel og kaldt den ’usportslig’, og Perez har kaldt den ’beskidt’. Hvad tænker du om de beskyldninger?” spørger jeg.

”Jeg tænker ikke ret meget over det. Det er ting, der er blevet sagt i følelsesladede situationer,” svarer Kevin. ”Du kan se, hvordan de selv kører. De går alle sammen til stålet, og vi går alle sammen over grænserne engang imellem. Og så er der nogle af dem, som bliver sure engang imellem, og det hører alt sammen med til spillet. Så det tager jeg ikke særligt tungt.”

”Hvor meget mærker du til den slags i paddocken? Tales der om, at ’ham dér Kevin kører altså beskidt’?

”Jeg håber da, at de tænker, at jeg er hård at køre imod. Det er kun godt, hvis de gør det,” svarer Kevin med et grin.

”Hvor meget fylder al denne hype omkring kørerstil i dit hoved, når du foretager en manøvre, f.eks. som at forsvare din linje?”

”Intet,” lyder det kort og kontant fra Haas-køreren.

Kevin Magnussen klar til træning
Copyright Haas F1


”Hvor meget kan det frustrere, at grænserne for straf tilsyneladende er så svævende, som tilfældet er? Her tænker jeg på de seneste hændelser med Alonso, som presser Palmer ud af banen (på Spa)? Set ude fra kan det virke som om straffene uddeles efter hvor stort et navn, den pågældende kører er.

”Det er klart, at jo mere stabile dommernes straffe er, jo nemmere er det for os at finde ud af, hvor grænserne går, når vi kører race… hvor hårdt vi kan køre til…, hvor meget vi kan presse den. Hvis det i det ene løb er helt ok, at du kan presse én af banen, og der i næste løb bliver straffet for det, så er det svært at finde en rytme. Det vil være nemmere, hvis det er mere konstant.”

Men et element af forståelse bør dog også med i det samlede billede, mener danskeren.

”Det er selvfølgelig også svært at være dommer, og vurdere de ting. Og det skulle ikke undre mig, hvis de bliver lidt mere nervøse, når det er en verdensmester, de får ind og skal give en straf i forhold til, hvis det er en kører, som ikke er verdensmester og ikke er med i mesterskabskampen. Men det er stadig noget, der skal arbejdes på, synes jeg.,”

”Set i det lys, er det så retfærdigt, at du får en straf for noget, som en verdensmester ikke bliver straffet for?”

”Nej, overhovedet ikke. Jeg kan kun håbe på, at det er noget de arbejder med, men jeg har ingen indflydelse på det,” lyder det fra Magnussen.

Hermed slutter første del af vores eksklusive interview med Kevin Magnussen, Haas F1 Team.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Massas bil er bare langsom Italiens GP: 2. Frie træning: Bottas hurtigst, men »