Ecclestone enig med Imola

Men det sidste ord er ikke sagt i den sag!

Imola . Copyright GP2 Media Series

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 18/7 2016 klokken 17:07

Rygterne har floreret længe, men nu skulle aftalen altså være på plads. Bernie Ecclestone er blevet enig med folkene bag Imola banen, så det italienske grand prix bliver kørt på Imola og ikke Monza i fremtiden. Eller det vil det på papiret, fordi det er ikke sikkert det bliver en realitet. Det er nemlig sådan, at Italiens øverste sports myndigheder skal godkende aftalen, hvilket kan blive et problem for Bernie og hans Imola planer.

Bernie og Paul Hembery
Copyright Pirelli Media


De italienske sports myndigheder lytter naturligvis en del til, hvad den italienske automobil sports union siger og de støtter fortsat op om Monza som arrangør af det italienske grand prix. Angelo Sticchi Damiani der er præsident for Automobile Club d'Italia, har nemlig ikke lige så stort et problem med Monzas økonomi som Bernie Ecclestone har, så derfor vil han fortsat have løbet kørt på Monza. Formel 1-bossen er jo kendt for at stille store krav til banernes økonomi og nogen vil også sige, at han stiller for store krav.

Starten af Italiens Grand Prix. Fernando Alonso forrest, fulgt af Felipe Massa. Monza, 2010.
Copyright Copyright Ferrari Media


Skulle det lykkedes for Bernie at få overbevist Damiani om at løbet skal rykkes til Imola, vil det være blot anden gang i Formel 1-historien at det italienske grand prix ikke skal køres på Monza. Sidst det skete var i 1980, hvor løbet også var rykket til Imola, dengang blev løbet i øvrigt vundet af Nelson Piquet. Imola var dog på kalenderen fra 1980 til 2006, men fra 1981 til 2006 gik løbet på Imola, under navnet San Marinos Grand Prix. Derfor kan man godt sige at Imola fortjener at være en del af Formel 1, men om banen fortjener det mere end Monza, det kan man nok godt stille spørgsmålstegn ved.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari vil hente gammel kending Mercedes: Ikke plads til fejl »