Dette kan være et problem med Halo

Få kørere har prøvet at køre med halo-anordningen, det er nemlig kun Ferrari-kørerne og Pierre Gasly som har det og sidstnævnte har fundet et muligt problem ved den.

Red Bull tester Halo . Copyright Red Bull Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 23/8 2016 klokken 14:08

Der er blevet sagt og skrevet meget om den berømte og berygtede halo-anordning. Nogle af tingene har været positive, mens andre har ytret sig meget kritisk overfor anordningen. Der er dog ikke blevet talt meget om, hvilke konkrete problemer som den kan skabe, men det er der så nu. Det er som bekendt kun Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen og Pierre Gasly som har kørt med halo-anordningen og de har stort set sagt det samme, hvilket er at den ikke påvirker ens udsyn, eller i hvert fald ikke udsynet på banen.

Sebastian Vettel med halo
Copyright Ferrari Media


Nu er Pierre Gasly nemlig på banen, med en teori om at anordningen muligvis kan gøre, at man ikke kan se de fem berømte røde lamper, som sætter løbene i gang.

"Når man kører, kigger man ikke ret mange andre steder hen end ud på banen, man kigger efter apex og ikke ret meget andet. Det er også det syn som vi har vurderet halo ud fra og der forstyrrer det ikke ens udsyn særlig meget. Det kan dog give nogle problemer når det kommer til starterne, fordi jeg kan godt frygte at halo kan blokerer for de røde lamper på nogle af banerne. Det ville naturligvis være et problem, hvis det er tilfældet, så derfor er det nødvendigt at halo bliver gennemtestet inden den bliver indført," Lyder det fra Gasly.

Red Bull-racer med canopy
Copyright Red Bull Media


I samme interview nævner Pierre Gasly dog også, at han aldrig har siddet i en bil med tag på, så han ved ikke om han har noget at have sin frygt i. For os der aldrig har siddet i en racerbil, så kan det være svært at vurdere om der er noget om det Gasly siger eller ej. Dog kunne man godt tro, at denne udtalelse er endnu et af Red Bulls forsøg på at få halo skrottet og deres egen canopy-skærm indført igen. Canopy er nemlig gennemsigtig som glas, så der ville man sagtens kunne se lamperne.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: Kørernes dækvalg McLaren fortsætter udvikling på 2016-model »