Adrian Newey, som har stået bag designet af adskillige års successer i Formel 1, annoncerede sin pensionering fra Formel 1 allerede sidste år, men fra 2016 er aero-troldmanden definitivt ude af Red Bull.
Red Bulls nuværende RB11 har stadig elementer fra Neweys kreationer, men næste års model vil være helt uden input fra briten.
”Han har taget et skridt væk, men har været involveret i RB11, som han også var i de foregående biler,” udtaler Christian Horner til Formula Ones officielle webside.
Det ser hurtigt ud, men Red Bull har ikke farten. Her er det Daniil Kvyat fra Bahrains GP.
Copyright Red Bull Photofiles
”Forskellene vil komme fra og med RB12 og frem. Og ja, han er ikke så tæt på os længere, men han var med i Bahrain. Og han overvåger og guider stadig det tekniske team.”
Uagtet Neweys input er det ikke gået specielt godt for læskedrikproducentens rullende reklamesøjle, og er der ikke plads til forbedring?
”Helt klart. Vi har bestemt behov for at forbedre bilen. Det er gået meget ud over bilens setup, at vi også har måttet løse en masse andre problemer. Så vi er endt i en ond cirkel – mindre downforce osv… hvilket igen skaber andre problemer. Vi er endnu ikke i en optimal situation med RB11 – men det er bestemt en Adrian-bil.”
Intern Red Bull-kamp mellem Ricciardo og Kvyat.
Copyright Red Bull Photofiles
Horner indrømmer også, at der er ikke findes nogle hurtige løsninger på problemerne.
”Det eneste hurtige svar her og nu er: forfærdelig start – flot afslutning!” Og for at være realistisk: vores problemer er ikke kortvarige, så der er ikke nogen hurtige løsninger.”
”Vi må lide en hel del i øjeblikket, men hvis det er det, der skal til for at skabe grundlaget for en bedre fremtid, så må vi bare bide smerten i os,” siger Horner.