Løbsresumé, Malaysias GP: Ferrari triumferer

Årets andet Formel 1 Grand Prix blev kørt her til formiddag. Det bød på en overraskende vinder, en taktisk brøler af Mercedes, og 2 udgåede McLaren biler.

Sebastian Vettel . Copyright Pirelli

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 29/3 2015 klokken 14:03

Allerede inden starten på årets andet Grand Prix blev feltet skåret ned fra 20 til 19 biler, fordi Manor ikke havde fixet det problem med Will Stevens' bil, der holde ham ude af kvalifikationen i går. Dermed kunne man frygte, at vi ville få endnu et løb som det i Australien, med en masse udgåede biler. Så slemt gik det dog langt fra.

Da løbet blev sat i gang, tog Lewis Hamilton starten. Bag ham kom Sebastian Vettel en lille smule dårligt fra start og var lige ved at blive overhalet af Nico Rosberg i første sving. Vettel holdt dog lige akkurat Rosberg bag sig.

Ud over det forløb starten stille og roligt, der var dog en mindre kontakt mellem Kimi Räikkönen og Felipe Nasr. Finnen blev snittet lidt af Sauber raceren i sidste sving på første omgang, og det kostede en punktering til finnen. Evigt uheldige Pastor Maldonado måtte også en tur i pit med en punktering.

På fjerde omgang snurrrede Marcus Ericsson rundt og endte ude i gruset. Det betød, at den svenske kører måtte udgå, og vi fik en safety car på banen. Det benyttede flere af top kørerne til at gå i pit. Hamilton og Rosberg var blandt dem, og det betød, at Sebastian Vettels Ferrari var i front, da løbet blev givet frit.

Vettel var i føring, indtil han selv skulle i pit, hvor Hamilton atter overtog duksepladsen, og sådan lå de herrer Vettel og Hamilton ellers og byttede plads efter deres pit stop resten af løbet.

Det store dramatiske højdepunkt i dag kom på omgang 31, da Romain Grosjean forsøgte at overhale Sergio Perez. Perez lukker dog døren og rammer Grosjean, som så spinder rundt med høj fart. Heldigvis skete der ikke franskmanden noget, og han kunne fortsætte i løbet. Perez fik dog senere en 10 sekunders stop and go straf for forseelsen.

Da Hamilton går i pit for sidste gang, var det meningen, han skulle have været på medium dækket igen, men det kom han ikke, da Mercedes havde begået en sjælden fejl og brugt alle deres medium dæk. Så verdensmesteren måtte køre ud på hard dækket, samme type som Vettel lå og kørte rundt på, og det gjorde, at Hamilton ikke var i stand til at hente en stærkt kørende Sebastian Vettel, som således fuldt fortjent kunne tage sejren i dagens løb.

Med sejren i dag tager Vettel den første Ferrari sejr siden det spanske Grand Prix 2013, hans egen første sejr for Ferrari, og Vettels første sejr siden det brasilianske Grand Prix 2013. Udover det brød Vettel også Mercedes' sejrsrække på otte sejre i træk i Formel 1.

I modsætning til det australske Grand Prix, så var der ikke mange biler, der udgik i dag. Ericsson udgik som sagt, da han røg ud i gruset, og udover ham udgik Jenson Button, Fernando Alonso og Pastor Maldonado med tekniske problemer. Så på trods af gode takter, var det et skidt løb for McLaren.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T41:05.793 2 25
2. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T41:14.362 2 18
3. 3. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T41:17.824 2 15
4. 11. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T41:59.615 2 12
5. 8. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T42:16.202 2 10
6. 7. Felipe Massa Williams Racing
P
1T42:19.379 2 8
9. 5. Daniil Kvyat Oracle Red Bull Racing
P
55 omg. 2 2
10. 4. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
55 omg. 2 1
17. 17. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
0T00:00.000 2 0
18. 18. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
0T00:00.000 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: Løbet Live - Red is the color! Strafpoint til tre kørere »