Det malaysiske Grand Prix har været en fast del af kalenderen siden 1999. Der har været kontroverser lige fra første løb, hvor Ferrari brugte en anden lineal til at måle med, til Multi 21 episoden i 2013. Løbet er blevet afbrudt før tid på grund af mørke og regnvejr, og så er løbene som regel altid underholdende.
Regn har præget flere løb
Copyright BMW Motorsport
Problemet er, at banens kontrakt med Bernie Ecclestone udløber i år, og indtil videre er der ikke lavet nogen kontraktforlængelse, og det kommer der muligvis heller ikke.
Det skyldes naturligvis Bernie Ecclestones, eller rettere Formula One Managements, krav til en kontraktforlængelse, og det handler naturligvis om penge, rigtig mange penge.
Det er det forhadte ’race fee’ eller løbsgebyr, som arrangørerne skal betale til FOM for at være på kalenderen.
Sepang-chefen Mokhzani Matahir udtaler til ’Bernama’:
”Vi har stadig diskussioner med Formula One Management og studerer de seneste betingelser.”
Billeder fra Malaysia 2013
Copyright Mercedes AMG
”Vi vil have en win-win situation. Der er flere steder, hvor jeg ikke er særlig tilfreds, og hvis vi kan diskutere dette yderligere, så vil vi forny kontrakten med yderligere tre år.”
Det er dog vigtigt for Mokhzani at bevare løbet.
”Vi har erfaret, at Petronas har forlænget dets sponsorat med Mercedes AMG for yderligere tre år, og det vil være en drivkraft til at bevare F1 i Sepang.”