Sauber gennemlevede i 2014 en af de værste sæsoner i teamets historie; ikke ét eneste point blev det til i en sæson, der udviklede sig til lidt af en ørkenvandring for Monisha Kaltenborns tropper. Op til den nye sæson valgte man at udskifte begge kørere; ud røg Adrian Sutil og Esteban Guttierez, og i deres sted hentede man brasilianske Felipe Nasr og svenske Marcus Ericsson. De 2 nytilkomne chauffører har allerede markeret deres ankomst med masser af hurtige omgange i den netop afsluttede test på Jerez.
Monisha Kaltenborn. Copyright Sauber Motorsport
På testens 3. dag var Nasr hurtigst af alle, og de øvrige dage blev den blå-gule racer kun overgået af Ferrari, og dette kvantespring i performance har affødt masser af spekulationer om, at Sauber helt bevidst har kørt med lav brændstofmængde på Jerez for at tiltrække sig opmærksomhed og komme øverst på tidstabellerne. Det afvises imidlertid pure af Marcus Ericsson, som overfor ’Autosport’ udtaler, at man end ikke har vist bilens fulde potentiale endnu.
”Vi har stadig en ganske stor margin at gøre med, så det er absolut positivt. Vi har haft en rigtig god test, og det er rigtig positivt, at vi har kørt en masse omgange hver dag uden at have de store problemer med bilen,” siger Ericsson.
Marcus Ericsson. Copyright Sauber Motorsport
”Det var især spændende for mig at køre på dag 1 og dag 4 og dermed se de fremskridt, som vi allerede er i gang med at gøre. I forhold til den bil jeg kørte i søndags, er den bil jeg kørte i dag mange skridt videre i sin udvikling.”
Svenskeren tilbragte 2014 sæsonen bag rattet på en Caterham, og derfor er han påpasselig med at udtale sig for meget om sidste års Sauber racer. Efter sæsonafslutningen nåede svenskeren dog at teste sidste års C33 i Abu Dhabi, og han er ikke i tvivl om, at bilen til denne sæson er væsentlig bedre.
Marcus Ericsson. Copyright Sauber Motorsport
”Det er klart en bedre bil. Generelt er den mere stabil, og som kører har man mere tillid til bilen under nedbremsninger og i svingene. Jeg har også en fornemmelse af, at Ferrari har gjort gode fremskridt på deres power unit sammenlignet med sidste år, men vi må vente og se, hvad de øvrige teams kommer med,” slutter Ericsson.