Selvom Renault havde håbet på at Indianapolis skulle være en enlig svale med at være Ferrari underlegne, så måtte de sande, at situationen var noget nær det samme i Frankrigs Grand Prix, selvom afstanden var knap så stor.
Renault havde valgt at udskyde beslutningen, om man skulle køre løbet med to eller tre stop, sådan at holdet kunne vælge ud fra stillingen i løbet. Valget faldt på to stop, og specielt for Fernando Alonso gav det pote, idet han rykkede frem foran Ferraris Felipe Massa i kampen om andenpladsen. Til gengæld havde Giancarlo Fisichella problemer med at dækkene i det midterste stint grynede, så han ikke kunne drage nytte af det.
I kørernes mesterskabet betød dagens resultat, at Alonsos forspring til Michael Schumacher skrumpede ind til 17 point, men det betyder stadigvæk, at Schumacher ikke kan indhente verdensmesteren på egen hånd, men at han skal have hjælp enten i form af, at også Massa tager point fra Alonso, eller at Alonso får mindst et rigtig dårligt resultat i de resterende løb.
Stillingen i kampen om konstruktørernes titel er nu sådan, at afstanden fra Renault til Ferrari er på 21 point.
Fernando Alonso viser begejstring for andenpladsen.
Her følger de vigtigste kommentarer efter løbet:
Fernando Alonso (2. plads, +10,131 sekunder):
"Det var et lang, svært løb for mig men under omstændighederne et perfekt resultat. Vi gik indtil løbet med to muligheder for strategien, og da vi så, at Ferrari ville være på en tre-stopper, så vidste vi, det ville være svært at passere dem på banen. Så vi valgte at stole på konsistent dækydelse og at lave to stop.
Bilens balance var konsistent hele vejen gennem løbet, og jeg pressede hårdt for at sikre, at jeg kunne komme forbi Felipe i det sidste del af løbet. Givet, hvor jeg startede på gridden, tror jeg andenpladsen er alt, jeg kunne have håbet på, da vi vidste, at Michael var en smule hurtigere denne weekend – som på Imola og Nürburgring. Dengang troede alle, at Michael ville vinde alle løb efter 2 sejre i træk, og vi svarede stærkt igen. Forhåbentlig kan vi gøre det samme på Hockenheim om to ugers tid."
Giancarlo Fisichella med sin hjelm, der fejrer, at Italien er blevet verdensmestre
Giancarlo Fisichella (6. plads, +45,265 sekunder):
"For at være ærlig, så var det ikke et godt løb for mig. Bilen blev sværere og sværere at køre gennem løbet med dækgryning i det andet stint, som betød, at jeg ikke kunne opbygge et forspring til Ralf og Kimi, så jeg kunne blive foran dem, og også en masse problemer under indbremsning i den sidste del at løbet.
Vi bliver nød til at se på, hvad der skete, men man bliver nød til at tage det positive fra resultatet. Jeg sluttede i pointene, jeg er stadig nummer tre i mesterskabet efter en svær weekend, og vi har gennemført det andet løb med C-specifikations motoren uden nogen problemer. Jeg er optimistisk for de næste løb og overbevidst om, at kan generobre vores overtag."
Med et podie som det i Frankrig i de resterende løb, vil Alonso genvinde titlen.
Pat Symonds (Chefingeniør):
"Fernandos løb denne eftermiddag var stort set afgjort, da han havde gennemført åbningsomgangen. Han kæmpede hårdt for at komme forbi Massa, men var ikke i stand til at gøre det og mistede derfor enhver chance han kunne have haft for at udfordre Schumacher.
Vi gik ind til løbet med alle muligheder åbne med hensyn til at tage to eller tre stop, men idet vi havde mistet værdiful tid i det første stint, var det tydeligt, at to stop var vejen frem for at sikre, at vi i det mindste sluttede toer.
Giancarlos løb ville altid være hårdt fra syvende position, og den gryning, han oplevede i det andet stint, betød, han ikke var i stand til at udnytte strategien med at skabe et forspring.
Vi glæder os nu til Tyskland, hvor vi vil have væsentlige ændringer til aerodynamikken og motoren. Vi tabte to løb til Ferrari tidligere i sæsonen og kom stærkt tilbage. Det er det, vi har tænkt os at gøre igen startende på Hockenheim."
Mange af fansene på Magny-Cours havde nok håbet på en hjemmesejr.