• Forside

Frankrigs Grand Prix – Opvarmning

Vi begynder at klar til 'Grand Prix de France' der køres på den 4.411 meter lange Magny Cours tæt på Envers i det centrale Frankrig. Følg med her på siden hvor denne nyhed opdateres løbende og hvor vi også bringer løbet LIVE. Ved et-tiden skulle den officille startgrid komme fra FIA, hvilken vi naturligvis også bringer.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 16/7 2006 klokken 12:07

Det er sæsonens elvte løb, og spæningen går på kampen imellem Ferraris Michael Schumacher samt Renaults Fernando Alonso der er 19 point foran tyskeren i kampen om verdensmeterskabet.

Inden løbet har der været stor aktivitet fra Bernie Eccelstones sidde idet motorreglerne for 2008 diskuteres intenst. FIA har gjort det klart at hvis ikke der findes et løsning på problemet vil de indføre deres egen løsning klokken 14:00 i dag.

Problemet handler om en fastfrysning af motorerne fra 2008, og i den forbindelse ønsker de hold der ikke selv producerer en motor en løsning, der ikke er for dyr. Der er blevet foreslået en speciel motorfond samt løsninger der betyder en særlig form for licitation. Vi vender tilbage når vi ved mere.

Kvalifikationen blev vundet af Michael Schumacher og Felipe Massa der er på første række, derefeter fælger Fernando Alonso og Jarno Trulli. Resultatet af kvalifikationenfinde du her.

Vejret på banen er igen med høj solskin og vi venter at temperaturen når løbet starter er omkring 35 grader og med en asfalttemperatur på omkring 50 grader.

På den tekniske side har forskellige hold medtaget nyudviklinger. Den mest bemærkelsesværdige er de to vertikale vinger som BMW Sauber har anbragt på næsen De kaldes for the Twin Towers, opkaldt efter Patronas hovedkvarter med de to krakterisktske bygninger. Patronas er hovedsponsor for BMW Sauber.


Jacques Villeneuve BMW Sauber F1.06 med de nye Twin Towers – eller Dracula tænder som de kaldes, Frankrig 2006

Ferrari har medbragt et nyt motordække og det var vist en smule for smalt for der brød lørdag brand ud i Michael Schumachers bil. Ferrari har dog fundet en løsning på problemet, og er helt klar til løbet. Derudover har Honda o Williams medbragt nye dele til deres frontvinger. Alle disse løsninger er af aerodynamisk karakter og har til formål at yde en bedre flow af luften omkring bilen.

Vi har fået yderligere oplysninger vedrørende startgridden, således skulle Vitantonio Liuzzi have skiftet sin motor og rykker dermed ned som nummer 22.



Banekort for Magny-Cours

Optakt
Vil du vide mere om Magny-Cours så tag et kig på vores omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.

TV-tider:
Du kan tjekke TV tiderne i vores sædvanlige oversigt. Tiderne er nu er blevet mere menneskelige efter Formel 1 cirkuset er vendt tilbage til Europa.

SMS
Har du ikke mulighed for at se kvalifikationen eller løbet, kan du få tilsendt de første ti placerede via vores SMS -service. Vi er de eneste i Danmark der tilbyder SMS med kvalifikationens- og løbsresultatet. Tjek derfor hvordan du tilmelder dig.



Giancarlo Fisichella, Renault R26, med sin hjelm der fejrer at Italien er blevet verdensmestre


Jarno Trullis hjelm der fejrer at Italien er blevet - Campione del Mondo - verdensmestre i fodbold

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg