Magny-Cours er kendt for sin glatte overflade og at denne er notorisk følsom overfor solens stråler. Således kan fremkosten af en sky betyde store ændringer for hvorledes den optimale opsætning er for bilen.
Derudover plejer der at være ulideligt varmt på banen, og af og til er det sæsonens varmeste løb. Vejret under den 1. frie træning var således 29 grader og asfalten 41 grader varm og ingen vind da den startede.
BMW Sauber er kommet til Frankrig med to nye verticale vinger der sidder på næsen og som allerede har fået øgenavnet 'Twin Towers'. Derudover har bilen monteret to nye vinger på siden af luftindtaget over pilotens hoved, som minder om dem McLaren Mercedes allerede har.
Super Auguri har igen medbragt Sakon Yamamoto fra Japan som fredagspilot, og ventes at overtage for Franck Montagny fra og med næste løb, i det Super Aguri F1 gerne vil fremstå som et rent japansk hold.
Bilmagasinets Banekort for Magny Cours
Både Giancarlo Fisichella og Jarno Trulli har ændret deres hjelm, for at fejre at Italien er blevet verdensmestre i fodbold.
Den første der laver bare en lille smule ravage på banen er netop Jarno Trulli der kommer en lille tur ud i grusset, han kører dog med det samme videre.
Efter en halv time var den bedste tid 1'17.790 sat af Robert Kubica i en BMW Sauber. Banerekorden er i øvrigt 1:13.698 sat af Fernando Alonso i 2004.
Efter 36 minutter har netop Sakon Yamamoto problemer og bliver holdene på banen.
Fredagens frie træning er ikke kendt for at være fyldt med aktivitet og den planlægges også afskaffet, og udskiftet med en dag med frie test. Således er det også først efter 40 minutter at Giancarlo Fisichella som den første af de førende piloter kommer på banen, og han gennemfører bare en installationsomgang.
Fra torsdagens pressekonference: Vitantonio Liuzzi (Scuderia Toro Rosso), Jarno Trulli (Toyota Racing), Nico Rosberg (Williams), Pedro de la Rosa ( McLaren Mercedes), Felipe Massa (Ferrari) and Franck Montagny (Super Aguri), Magny-Cours, Frankrig 2006.
Klokken 11:48 begynder Pedro de la Rosa's Formel 1 karriere på ny, efter han har erstattet Juan Pablo Montoya hos McLaren Mercedes.
Bedste tid er stadig 1'17.790 sat af Robert Kubica.
Den første frie træning er forbi, og den blev vundet af Robert Kubica i tiden 1'16.795 efterfulgt af Anthony Davidson og A. Sutil.
Ved afslutningen af træningen var luften 31 grader medens asfalten var oppe på 46 grader.
Vend tilbage her til siden senere, hvor vi bringer resultaterne fra den 2. frie ved 15-tiden.
Tiderne fra den første frie finder i nedenstående skema
P. |
No. Pilot |
Team - Engine |
Dæk |
Tid |
1. |
38 KUBICA |
BMW Sauber |
M |
1'16"794
|
2. |
36 DAVIDSON |
Honda |
M |
1'17"133
|
3. |
12 BUTTON |
Honda |
M |
1'18"160
|
4. |
7 R.SCHUMACHER |
Toyota |
B |
1'18"752
|
5. |
39 SUTIL |
Midland Toyota |
B |
1'18"777
|
6. |
40 JANI |
Toro Rosso Cosw. |
M |
1'18"962
|
7. |
35 WURZ |
Williams Cosworth |
B |
1'19"055
|
8. |
17 VILLENEUVE |
BMW Sauber |
M |
1'19"063
|
9. |
37 DOORNBOS |
RedBull Ferrari |
M |
1'19"311
|
10. |
10 ROSBERG |
Williams Cosworth |
B |
1'19"401
|
11. |
19 ALBERS |
Midland Toyota |
B |
1'19"465
|
12. |
8 TRULLI |
Toyota |
B |
1'19"806
|
13. |
18 MONTEIRO |
Midland Toyota |
B |
1'20"335
|
14. |
23 MONTAGNY |
S. Aguri F1 Honda |
B |
1'20"790
|
15. |
22 SATO |
S. Aguri F1 Honda |
B |
1'21"160
|
16. |
41 YAMAMOTO |
S. Aguri F1 Honda |
B |
1'23"891 |
Optakt
Vil du vide mere om Magny-Cours så tag et kig på vores
omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.
TV-tider
Du kan tjekke TV tiderne i vores
sædvanlige oversigt, der nu er blevet mere menneskelige efter formel cirkuset er vendt tilbage til Europa.
SMS
Har du ikke mulighed for at se kvalifikationen eller løbet, kan du få tilsendt de første ti placerede via vores SMS -service. Vi er de eneste i Danmark der tilbyder SMS med kvalifikationens- og løbsresultatet. Tjek derfor hvordan du
tilmelder dig.
En TF105 på Magny Cours