Det var ikke ligefrem en tilfredsstillende Grand Prix-weekend for den tidligere verdensmester Jenson Button, som måtte parkere sin McLaren-racer på omgang 52 af Singapores Grand Prix. Button ville (naturligvis!) gerne køre løbet færdigt, men det ville bilen tilsyneladende ikke.
Copyright Lotus F1
Efter britens tidlige exit fra løbet i Singapores gader er rygterne dog begyndt at sprede sig i Formel 1-land. For er de nye stramme radio-regler skyld i, at Buttons bil gav op før tid?
Jenson Button
Selv har Button sagt følgende om episoden:
”Jeg var ved at have styr på tingene mod enden af Grand Prix’et: Jeg havde passet på mine dæk gennem hele stintet, og jeg vidste, at Valtteri oppe foran mig ville begynde at få det svært på de sidste fem omgange."
”Jeg havde lige skiftet til en anden indstilling af bilen, og jagten var begyndt at blive rigtig spændende. Men så, et par sving senere, døde bilen bare på vej ind i hårnålen. Bilen slukkede bare, og jeg var nødt til at stoppe."
”Jeg havde virkelig set frem til slutningen af løbet, for jeg var overbevist om, at jeg ville have overhalet Valtteri, men det gik bare ikke – jeg var ret ulykkelig."
Jenson Button
Ifølge Button selv, skiftede han altså en indstilling eller et "mode" på bilen, hvorefter den stoppede med at virke. Med de nye regler taget i betragtning, kunne noget dermed godt tyde på, at Button selv tog beslutning om at ændre på indstillingerne. Vel at mærke uden råd fra pitten om at gøre sådan. Måske kunne de endda se, at det ikke ville fungere - uden dog at være i stand til at gøre Button opmærksom på det.
Hvis denne antagelse er sand, presser en række nye spørgsmål sig på: For er moderne Formel 1-kørere i så fald gode nok til at køre bilerne? Har elektronikken og pitten overtaget Formel 1? Er sporten blevet for teknisk? Skal vi have de gamle dage igen - en mand, en bil & et løb?
Hvad mener I?