Løbsresumé, Singapores GP: Hamilton vinder

Med en uhyre skarp kvalifikation og endnu en intern kvalifikationssejr til Kevin Magnussen, kombineret med en smal og hurtig gadebane og en finne med masser af fart og potentiale, så er der lagt op til et fantastisk spændende GP i Singapore.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 21/9 2014 klokken 16:09

Der var drama allerede før løbet, da Rosberg ikke kom afsted på sin formationsomgang, og måtte derfor se sin placering som nummer to blive vekslet til en start fra pitten.
Samtidig parkerede Kobayashi sin Caterham på samme omgang.

Hamilton holdt sin førsteplads, mens de to Red Bull kæmpede side om side, og Kevin Magnussen fik kørt sig selv op fra plads ni til plads seks. Dog fik Button presset Kevin, og han måtte afstå sin plads til både sin teamkammerat og Bottas og var tilbage på sin oprindelige plads.

Hamilton trak fra i front, efterfulgt af Vettel og Alonso, der begge havde kæmpet sig forbi Ricciardo. Samtidig blev det meddelt, at løbets stewards efterforskede Kevin Magnussen for brud på banegrænsereglen. Rosberg havde ikke nogen nem eftermiddag, og havde efter de første omgange kun passeret Max Chilton.

Efter første pitstop runde var der ikke de store dramatiske begivenheder. Rosberg havde massive problemer bagest i feltet, mens Hamilton udbyggede et solidt forspring. Rosberg kom i pit på omgang 14, og efter adskillige forsøg på problemløsninger måtte Rosberg se sit løb slutte.

Efter 20 omgange begyndte Alonso at røre på sig i kampen mod Vettel, mens Hamilton stadig holdt sit forspring i front med omtrent otte sekunder ned til tyskeren. Seks omgange efter satte Alonso en tyk streg under sit talent, da han kørte lynende hurtige omgange efter sit pitstop, hvilket bragte ham betydeligt forbi Vettel, da han pittede efterfølgende, og derved bragte spanieren sig op som nummer to.

Da omtrent halvdelen af løbet var kørt, blev den velkendte safetycar sat på banen, da Perez og Sutil havde tæt kontakt og det kostede en atomsmadret frontvinge til Perez. Episoden satte gang i et større strategisk spil, mens Hamiltons forspring blev elemineret på et splitsekund, og briten havde nu pludselig både Vettel og Alonso helt oppe bag sig, og derved var der skabt fornyet spænding i toppen.

Safetycaren kørte ind på omgang 37, og fra første færd var Hamilton med hele foden på speederen. Samtidig var Magnussen overalt på Vergne i Torro Rosso og lignede en mand, der havde langt mere fartoverskud. Hamilton fik lynhurtigt skabt sig et stærkt forspring på flere sekunder, mens der længere nede i feltet blev kæmpet med alle til rådighed stående midler, samtidig med at kørerne fik besked om, at de skulle få deres nuværende dæk til at holde resten af løbet.

Da løbet gik ind i sin afgørende fase, blev strategien fra safetycarperioden et af de spændende elementer. Hamilton skulle igennem endnu et pitstop, mens de bagfrakommende allerede havde skiftet deres dæk. Det kunne nu spille sejren over i hænderne på eksempelvis Ferrari eller Red Bull, da Hamilton øjensynligt ikke ville komme ud med føringen i behold. Hamilton gik i pit på omgang 52, og tabte sin føring til Vettel, der nu satte sig fast på førstepladsen med næb og klør. Hamilton gik dog forbi et par omgange efter.
Samtidig måtte Button trække sig fra løbet, da bilens software kapitulerede.

Hamilton vandt overbevisende, og sikrede sig derved føringen i den samlede stilling om verdensmesterskabet. Kevin Magnussen sikrede McLaren et enkelt point, men kunne dog ikke forhindre, at Force India rykkede forbi i den samlede konstruktørkamp.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: Løbet LIVE Caterham fokuserer på 2015 »