Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 31/5 2014 klokken 11:05
De har været undervejs længe, og diskussionerne mellem FIA og de forskellige F1 teams angående besparelser og nedskæringer i sporten fortsætter. Blandt forslagene er fx. mindre personale til hvert løb og en udvidelse af parc-ferme reglerne.
Ifølge Autosport er overstående dog ikke det hele - også reglerne om tests undervejs i sæsonen og de afgørende vintertests kan være på vej under kniven.
Overvejelserne går angiveligt på, at man fuldstændig udelukker muligheden for at teste undervejs i sæsonen, og at man tilmed reducerer vintertestene fra tre til to. Hvis man tager i betragtning, hvordan det gik for eksempelvis Renault og Red Bull i vintertestene, kan man hurtigt få bange anelser om, at de regler som træder i kraft næste år, kan gøre det ekstra svært at blive klar til sæsonstart.
En nyhed, der i hvert fald ikke bliver vel modtaget på planetf1.com, hvor tre tøveprikker i overskriften tydeligt indikerer en vis skepsis.
På teamsiden er der også delte meninger om, hvorvidt tests undervejs i sæsonen stadig skal være en mulighed. Således havde nogle teams stort udbytte og en generel tilfredshed, mens andre teams ikke så noget formål og primært mærkede testene som en ekstra udgift.
Ferraris tekniske direktør, James Allison, er overbevist om, at disse former for ændringer kan spare teamsene for langt flere penge end eventuelle ændringer i det tekniske reglement.
"En af ting, vi har sagt er, at de tekniske aspekter i almindelighed ikke er det bedste marked at gøre en god handel på," udtalte Allison til Autosport under sidste uges GP i Monaco.
"De sportslige regulativer har generelt været mere effektive, så hvis der bliver lagt en stor indsats i at få diskuteret tingene, vil der sandsynligvis blive sparet flest penge på det område, hvis det er dér, vi lægger vores fokus."
"Der er en lang række forslag på bordet, som skal diskuteres, og dem som er en joke falder fra bordet, og dem som ikke er, bliver på bordet, og derefter bliver spørgsmålene forhåbentlig besvaret."
Modsat sin kollega hos Ferrari, så er McLarens teamchef, Eric Boullier, ikke synderligt begejstret for udsigterne til de nye tiltag.
"Vi bliver nødt til at passe på. Jo flere ændringer vi laver til regulativerne, jo flere penge kan vi potentielt komme til at bruge på at tilpasse vores forretning til disse ændringer."
"Der er mange ting, vi skal have afklaret for fremtiden, men vi skal ikke lave nogle skøre beslutninger, for så kan vi meget vel ende med at skabe det omvendte af, hvad vi faktisk vil," siger Boullier.