Monacos GP – Dagen Derpå

Så fik vi gennemført sæsonens mest glamourøse GP, og resultatet blev endnu en sejr til Mercedes. Vi endte med de 3 samme kørere på podiet som i Barcelona, men bortset fra det, kan alt ikke siges at være business as usual.

Nico Rosberg . Copyright Daimler Benz

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 26/5 2014 klokken 18:05

Indtrykkene og tankerne omkring gårsdagens Grand Prix i Monacos gader er så småt ved at falde på plads. Monaco er uden konkurrence det mest hypede løb på kalenderen, og intet andet sted står kendisserne i samme grad i kø for at se og blive set. Glamour og store armbevægelser dominerer gadebilledet, og kritikerne vil sige, at løbet ikke har den store sportslige berettigelse.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Vi kommer da heller ikke uden om, at den smalle og kringlede bane i Monaco ikke ligefrem er velegnet til Formel 1 – og der er overhovedet ingen tvivl om, at enhver anden by, som måtte tænkes at foreslå Bernie Ecclestone at arrangere et race på et banelayout som det i Monaco, ville få et blankt afslag. Banen mangler overhalingsmuligheder, der kan ikke sælges tilstrækkeligt mange billetter, sikkerheden er for ringe (mange steder i Monaco kører racerne blot halvanden meter fra husfacaderne) og pitfaciliteterne lever slet ikke op til vanlig standard. Men Monaco er nu engang Monaco, og løbet i det lille fyrstendømme ved Middelhavet har en særlig historie og status, som gør det helt umuligt at forestille sig, at man ikke længere skulle køre her.

Hurtig vinduesshopping med Lewis Hamilton. Copyright Mercedes AMG

Løbet i går formede sig som ventet – og så alligevel ikke. Kigger vi blot på resultatet og det sportslige udbytte, er der ikke mange overraskelser at byde ind med, men hvis vi dykker lidt ned i de enkelte præstationer og de enkelte teams strategier, så dukker der alligevel lidt op at skrive om.

Nico Rosberg kørte en fejlfri weekend. Pole position og føring fra start til mål i søndagens løb – så fås det ikke meget bedre. Mercedes viste igen-igen, at de er teamet, som skal slås, hvis man vil gøre sig nogen som helst forhåbninger om at komme øverst på podiet. Alle 3 træninger blev domineret, og en startposition som 1 og 2 blev vekslet til en 1-2 sejr. Det er til gengæld tydeligt for enhver, at uroen internt i teamet ulmer lige under overfladen. Efter kvalifikationen beskyldte Lewis Hamilton ret direkte Nico Rosberg for bevidst at have lavet en bremse”fejl”, som forårsagede et gult flag og dermed ødelagde Hamiltons sidste reelle forsøg på at tage pole position. Rosberg afviste naturligvis, men der var kold luft mellem de 2 kørere på pressekonferencen. Retfærdigvis skal det siges, at telemetriudskrifterne fra Rosbergs racer ikke antyder nogen bevidst handling fra tyskerens side.

Hård men fair kamp mellem Lewis og Nico. Copyright Mercedes AMG

Kampen mellem de 2 Mercedes kørere fortsatte løbet igennem, hvor der sjældent var mere end 2-3 sekunder mellem dem. Rosberg holdt stand og hentede en flot sejr, men også efter løbet virkede Hamilton alt andet end tilfreds. Flere medier er godt i gang med at køre denne rivalisering op til den nye udgave af Senna vs. Prost – så langt vil undertegnede ikke gå, men det er ikke svært at forestille sig, at vi kan få et sammenstød eller 2 i løbet af sæsonen. Ingen af de 2 herrer virker indstillet på at trække sig fra en duel med modparten, og så kan det næsten kun gå galt. Det er god underholdning for os, som ser på, men mon ikke Toto Wolff og Niki Lauda kæmper lidt med blodtrykket, når kampene går højest?

Nico og Lewis. Copyright Daimler Benz

Bag Mercedes var Daniel Ricciardo igen hurtigste mand. Den unge australier bliver bare ved med at imponere, og mod slutningen af løbet så det faktisk ud til, at han ville kunne true Hamiltons 2. plads. I sidste ende måtte Ricciardo dog nøjes med 3. pladsen, men igen en absolut godkendt indsats. Lige modsat går det for Sebastian Vettel, som bare ikke kan få det til at fungere. Løbet var kun få omgange gammelt, før den forsvarende mester måtte trille i pit med et teknisk problem på sin RB10. Teamet fik ham på banen igen, men nu ville gearkassen heller ikke makke ret, og Vettel udgik efter bare 5 omgange.

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Både Ferrari og McLaren så i Monaco ud til at have mindsket lidt af hullet op til Mercedes, og det lover godt for de kommende løb. I forsøget på at hale ind på sølvpilene i front har begge teams arbejdet hårdt på en række forbedringer på deres racere, og måske begynder det nu at bære frugt? I Monaco kørte Alonso en solid 4. plads hjem. De kommende løb vil vise, om det primært skyldes Monacos særlige layout og asfalt, eller om afstanden vitterlig er blevet mindre.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Set med danske briller leverede Kevin Magnussen igen en flot, flot indsats, som han bestemt kan være stolt over. Fra en startposition som nr. 8 kæmpede han sig med moden og velovervejet kørsel op på 6. pladsen, og danskeren var konstant hurtigere end teamkammeraten Jenson Button. Mod slutningen af løbet så det endda ud til, at Kevin skulle snuppe 5. pladsen fra Nico Hülkenberg, som på det tidspunkt trillede rundt på nogle godt brugte dæk.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Desværre blev Kevin ramt af motorproblemer, hvilket tillod Button at overhale, og da Kimi Räikkönen kort efter forsøgte sig med et meget optimistisk overhalingsforsøg på Kevin, gik det galt; der var ganske enkelt ikke plads til 2 biler ved siden af hinanden i den smalle Loews-hårnål, og de 2 racere flettede hjul. Kevin måtte derfor lade sig nøje med 10. pladsen og et enkelt point til VM-regnskabet, men han kan samtidig tage en masse positive ting med sig. Meget tyder på, at McLaren er på vej i den rigtige retning, og Kevin beviste endnu engang, at han er berettiget til at sidde bag rattet. Motorproblemer kan han ikke gøre noget ved, og man kan heller ikke gardere sig mod en oversatsning som den, Kimi præsterede. Fokuserer man udelukkende på Kevins egen indsats, er det svært at finde noget at sætte en finger på.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Løbet bød på hele 8 DNF’s, 3 som følge af afkørsler og 5 pga. tekniske defekter. Særligt Sauber og Toro Rosso var hårdt ramt, da begge teams måtte se begge deres racere udgå, for Saubers vedkommende efter kørerfejl, mens både Vergne og Kvyat fik problemer med udstødningssystemet.

Jules Bianchi hentede sine og Marussia første VM-point, da han sluttede løbet på 9. pladsen. En flot og imponerende indsats af den unge franskmand. Til sammenligning sluttede teamkammeraten Max Chilton (som startede 2 pladser foran Bianchi) på 14. pladsen.

Jules Bianchi. Copyright Marussia F1

Felipe Massa kørte et stabilt og umiddelbart lidt anonymt løb. Netop i Monaco er anonymitet imidlertid ofte godt i denne sammenhæng, for det betyder som regel, at man har holdt sig ude af ballade og sammenstød. Fra en startposition som nr. 16 kravlede den erfarne brasilianer op på 7. pladsen.

Romain Grosjean. Copyright Lotus F1

Også Romain Grosjean i Lotus leverede en hæderlig indsats, da han avancerede fra P14 til en 8. plads i mål. Godkendt af Grosjean i en bil, der bare ikke fungerer. Lotus er fortsat i krise, og i Monaco lykkedes det end ikke at få Pastor Maldonado afsted fra gridden.

Vi lukker ned for et dramatisk, spændende og intenst Grand Prix i Monaco. Selvom det allerede nu kan være svært at forestille sig, at andre end Mercedes skal kunne løbe med VM-titlen, så tyder alt på, at vi får masser af kampe længere nede på gridden. Det lover godt for resten af sæsonen!


Som altid slutter vi Dagen derpå af med vores Hot or Not top 3, og også denne gang minder vi om, at denne udelukkende står for skribentens regning. Kom gerne med alternative bud.

Hot top 3:
1: Nico Rosberg. For en fejlfri weekend og for at modstå presset fra en aggressiv Hamilton.
2: Kevin Magnussen. For en solid og moden indsats, hvor den unge dansker igen var markant hurtigere end Button. Afventende på de rigtige tidspunkter og aggressiv, når det var på sin plads.
3: Jules Bianchi. En 9. plads i en Marussia er bare superflot, uagtet at en del af placeringerne kom i hus pga. andres uheld.

Not top 3:
1: Lotus. Lige som vi troede, at teamet var ved at have fået vendt den katastrofale sæsonstart, præsterer de en miserabel weekend i Monaco. 14 og 15 i kvalifikationen er bare ikke godt nok, og Maldonado kommer slet ikke afsted fra gridden. Om igen, Lotus.
2: Red Bull og Sebastian Vettel. Uheldene regner ned over Vettel, som ikke gør noget for at skjule sin utilfredshed. Red Bull leverer slet ikke varen til den forsvarende mester, men omvendt klæder det på ingen måde Vettel at lufte sine frustrationer for åben mikrofon. Det må kunne gøres mere elegant.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

3: Kimi Räikkönen. En tidligere verdensmester bør holde sig for god til den slags oversatsninger, som Kimi lavede på Kevin. Kimi virker generelt ikke helt som sit gamle jeg, og han virker mere og mere frustreret over ikke at kunne følge med Alonso.

Kimi Raikkonen. Copyright Ferrari Media

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin bedre end Button Alonso starter Le Mans »