Tidligere var man ikke i tvivl. Der var et sted mellem fem og syv sekunder mellem Formel 1 og GP2-bilerne, men sådan er det ikke i år. De hurtgste GP2-biler kan køre op med de langsommeste Formel 1-biler, og det vel at bemærke til en brøkdel af, hvad det koster at køre en Formel 1-bil.
For Stephane Richelmi, som kørte pole position hjem i Barcelona, så var det ikke kun de to Caterhams, men også de to Marussia-racere, der kørte langsommere end ham. Det er ikke sikkert, det kommer til at ændre sig, når der i næste weekend køres i Monaco.
Caterham kørte i Barcelona langsommere end flere GP2-biler.
Copyright Caterham F1
Forskellen skyldes ikke kun de nye motorer i Formel 1. Også Pirelli med deres mere konservative og hårde 2014-dæk får en stor del af skylden.
Marussia teamchef Graeme Lowdon udtaler til ’Sporting Life’;
”Det skyldes reglementerne, og der er ikke noget, vi kan gøre.”
”Man kan ikke kritisere fansene for at stille spørgsmål, og det er vigtigt, at folk lytter til dem.”