Det er aldrig sjovt at slutte i bunden af top 10, når ens teamkammerat kommer på podiet. Der har været megen tale om revner i Räikkönens chassis i Bahrain, og der har næsten ikke været en træning i sæsonen, hvor der ikke har været én eller anden form for problemer med netop hans bil.
Derfor ville det være oplagt for finnen at skyde skylden for weekendens dårlige placering på bilen, men ifølge Kimi er det hans kørestil, der er noget skidt:
”Det er nok mere min kørestil plus de kolde forhold og besværlighederne med at få dækkene til at virke optimalt,” fortæller han. Flere interviewere har spurgt ham, om det ikke var bilen, men Kimi modbeviser dem:
”Hvis der var et problem med bilen, ville den ikke være hurtig på nye dæk. Jeg tror, det er en kombination af de kolde forhold, banens udseende og min kørestil,” gentager finnen.
Kimi Räikkönen har været uheldig meget af sæsonen. Copyright Ferrari Media
Vi har før set, hvordan en Formel 1 bil kan være hurtig med én kørestil, men umådelig langsom ved en anden.
Ferrari har allerede opgraderet forhjulsophænget på Kimis bil for at tilpasse den bedre til netop hans kørestil, men alligevel har han kæmpet meget med temperaturen på dækkene. Han begrunder selv:
”Jeg tror ikke, jeg slider dækkene særligt hårdt, så når det er vådt og koldt, er det svært at få dækkene til at virke.”
Desværre for Ferrari og Kimi Räikkönens fans er det ikke noget, han regner med, bliver ændret til Spanien:
”Der er ikke bare en magisk ting, jeg pludselig kan ændre i min kørestil for at fikse det. Det virker for dig nogle steder og imod dig andre.
Vi er bare nødt til at arbejde på at finde nogle løsninger, når vi har problemet, og forhåbentlig ender vi ikke op i lignende situationer.”