Under testarbejdet i Bahrain testede Williams' testkører, Felipe Nasr, en af Pirellis kommende dæktyper uden det var varmet op med dækvarmere.
Oplevelsen beskrev Nasr efterfølgende som meget speciel, og han fortalte også, at han havde haft store problemer med at få dækkene op i temperatur, selvom det var varmt i Bahrain.
Efter testen har Pirellis sportschef, Paul Hembery, udtalt, at Pirelli med de nuværende regler for dæk har svært ved at forestille sig, at det bliver muligt at gennemføre forbuddet mod dækvarmere i 2015, som det ellers er planlagt.
”Det er vigtigt, at der bliver fokuseret på omkostningerne i Formel 1, men det er endnu vigtigere at sikkerheden er i orden,” kom det fra Hembery.
”Når det var så svært at få dækkene op i temperatur i Bahrain, hvordan vil det så ikke blive på Silverstone og Spa?”
Et medlem af Red Bulls mandskab forsøger at holde styr på de mange dæk.
”Med det nuværende gammeldags dækdesign, er det svært at udvikle et dæk, der vil kunne blive varmet op, men også holde temperaturen under en safty car periode, derfor bør vi måske kikke på et nyt dækdesign.”
”Lavprofildæk har en meget mindre luftmængde og mindre sider, hvorfor det hurtigere kan varmes op,” sluttede Hembery.
Hos Mercedes er man ikke vilde med ideen.
”Hvis vi indfører et lavere dæk, vil hele bilen skulle designes anderledes, da alt bygger på affjedringen i dækkene. Det er ikke lige til, og det vil tilføre holdene store omkostninger,” kom det fra Paddy Lowe.
Hos Williams er man anderledes positive over for ideen.
”Hvis vi havde et lavere dæk med stivere sider og mindre volumen af luft, vil det være meget lettere at håndtere varmen,” udtalte Pat Symmonds, da han blev spurgt ind til ideen.
Måske er det ved at være på tide, at Formel 1 også får lov til at få moderne dæk, som vi senere kan få glæde af på vores almindelige biler.