• Forside

Dennis: Det var ikke Montoyas skyld

Efter at have gennemset de dramatiske sekunder, hvor det fløj om ørerne med F1-biler i første sving, frikender McLarens teamchef Ron Dennis nu Juan Pablo Montoya, for at være skyld i påkørslen af holdkammeraten Kimi Räikkönen.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 3/7 2006 klokken 13:07

McLaren afviser, at Juan Pablo Montoya var skyld i påkørslen af teamkammeraten Kimi Räikkönen i det første sving under USA’s Grand Prix i går. Teamchef Ron Dennis mener, at dette er, hvad der sker, når musikken spiller.

”Vi har kigget på både data og video fra forskellige vinkler, og som det ofte er tilfældet i den slags situationer, så er årsagen afstedkommet af flere på hinanden følgende begivenheder,” siger Ron Dennis.

”Det var en kædereaktion, og det er, hvad der sker. Det var en ’racing incident’ og skal behandles som en sådan,” mener Dennis.


Kimi Räikkönen, Juan Pablo Montoya og Jenson Button i infight. Det er lykkedes for Liuzzi at slippe væk.

Hvis man skal forsøge at forklare forløbet af den dramatiske situation, så startede det i første sving, hvor Filipe Massa og Michael Schumacher kom først ind sving 1. Montoya kørte derefter op bag i Räikkönen, hvilket udløste en kædereaktion, som glædeligt nok sendte BMW Sauber’s Nick Heidfeld flere pladser frem i rækken af biler – men desværre for ham, foregik det i luften.

I et vildt inferno af autoreservedele fra forskellige bilmærker, kolliderede Webber, Klien og Montagny og da Safety Car’en kom ud, måtte Jenson Button humpe i pit med blå røg og lavt vandtryk – i bilen, altså.

Montoya forklarede episoden med, at han blev ’presset’ til at køre ind i Räikkönen.

”Jeg kørte lige efter Kimi, da han pludselig bremsede meget hårdt og jeg ramte ham derfor bagfra,” siger den tidligere Indy 500 vinder. ”Der var biler der drejede både til højre, venstre og kørte ligeud. Jeg blev presset af en af Hondaerne og desværre ramte jeg derfor Kimi.”


Christian Klien (Red Bull) involveret i ulykken med Mark Webber (Williams), Franck Montagny (Super Aguri), Christijan Albers og Tiago Monteiro (Midland Toyota).

Tre kollisioner i tre løb. I løbet på Silverstone kolliderede Montoya med Jacques Villeneuve. I Canadas Grand Prix var det Nico Rosberg og ulykkens gang blev det så colombianerens egen holdkammerat Kimi Räikkönen, det gik ud over.

Hvis man som Montoyafan kigger tilbage på colombianerens scrapbog over hans løb i Nordamarika, er det ikke opmuntrende læsning. Således blev han diskvalificeret i Canada i 2004 og 2005 og på Indianapolis i 2004 samtidig med, at køreren var blandt de 14 chauffører, som ikke stillede til start i sidste års skandaleudgave af USA’s Grand Prix.

Alt i alt ikke det bedste at skrive ind i CV’et, når det skal ansøges om et fremtidigt sæde i Formel 1.

Red Bulls David Coulthard så lige sit snit til at dryppe lidt malurt i McLaren kørerens i forvejen overfyldte bæger. Skotten takkede faktisk Montoya for hans indsats.


Kaosset længere nede i feltet. Vitantonio Liuzzi (STR) flygter og efterlader Christijan Albers (MF1), Franck Montagny (Super Aguri), Christian Klien (Red Bull) og Takuma Sato (Super Aguri)

”Først vil jeg rette en speciel tak til Montoya, for hans bidrag til mit VM-point i dette løb,” siger Coulthard i en officiel teamudtalelse. ”Han (Montoya, red.) holdt sig pænt tilbage, lå på midten af banen og lod dem (bilerne, red.) køre forbi. Jeg forstår så, at Montoya forårsagede en kollision, hvilket betød, at vi avancerede en del pladser.”

Montoyas fremtid i Formel 1 er usikker. Både Red Bull, Ferrari og Renault er navne der dukker op, men intet er afgjort endnu. Colombianeren er, efter sigende, villig til at sælge sig selv til udsalgspris.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER