Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 2/4 2014 klokken 21:04
De har været genstand for en heftig debat lige siden de rullede ud for første gang i Melbourne - de nye motorer.
Både fans og kørere har udtrykt kritik af lydniveauet på de nye 1,6 liters V6 turbomotorer, der blev introduceret til denne sæson.
Et tiltag, som bestemt ikke har huet mange mennesker og altså nu bliver forklaret af Renault.
Remi Taffin forklarer til ¨'Autosport', at F1 cirkusset må leve med lyden, medmindre der sker drastiske ændringer i reglementet.
"Der er to store emner, der driver det her," sagde han.
"For det første; omdrejninger: vi gik fra 18.000 til noget i retning af 12.000 i år."
"Det er vigtigt at sige, at det er baseret på følgende forordninger; fordi de sætter 15.000 som et maksimum, betyder reglen om brug af brændstof, at uanset om det er en Ferrari, en Mercedes eller en Renault, er det 12.000, og for enden af en langside kunne det være 10 eller 11.000.
Det gør en meget stor forskel, for sidste år var det 18.000. Når du står på tribunen i dag, er det noget i retning af 10.000."
Men disse to forordninger er ikke de eneste, der har ført til begrænsningen af lydniveauet. De nye motorer har fået påmonteret en turboenhed, og ifølge Taffin gør den ikke situationen bedre.
"Det andet punkt på dagsordenen er turbo. Du indsætter en enhed i banen af udstødningsgasser, hvilket er ligesom hvis du ville lægge en pude på en persons ansigt. Det fungerer som en lyddæmper."
Omdrejningstallet har som bekendt betydning for motorens lydniveau, men ifølge Taffin kan det ikke lade sig gøre at hæve omdrejningstallet på grund af reglen om brændstoftilførslen, der som bekendt ikke må overskride 100 kg/timen.
"Hvis du vil have en anden lyd, er du nødt til at gå op på omdrejninger, men der ville ikke være nogen mening i at gå op på omdrejninger, hvis man ser på brændstoftilførslen, fordi du så ville blive nødt til også at sætte brændstoftilførslen op. Men det vil medføre, at du sætter din effektivitet ned."
"Der er intet du kan gøre med udstødningsprofilen, fordi igen, du har fået begge udstødningsrør til at løbe ind i det samme afgangsrør efter at den har kørt igennem turboen. Så det er, hvad det er," slutter han.