• Forside

Korea og Mexico i kalenderen i 2009

Den amerikanske tv-station Speed TV har fået et eksklusivt interview med Bernie Ecclestone, der kommer med nogle ret spændende kommentarer omkring de kommende års kalendere.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 2/7 2006 klokken 07:07

Mest nævneværdigt er det, at Korea og Mexico skulle være en del af kalenderen for 2009. Korea har i flere år prøvet at blive en del af ChampCar kalenderen med et løb i Ansan, som ikke er blevet til noget indtil videre.

Mexico har også tidligere arbejdet på at bygge en splinterny racerbane til blandt andet afvikling af Formel 1 løb i Cancun regionen. Det gør de stadig, men det bliver et helt nyt projekt et andet sted i regionen, og ikke bare en videreudvikling af det tidligere projekt.


Bernie Ecclestone og Charlie Whiting

Ikke kun Mexico og Korea skal med i Formel 1. Det skal endnu et løb i Nordamerika også. Denne gang på vestkysten, men her er der intet konkret omkring en nærmere placering, ej heller hvilket år US Grand Prix West, som løbet nok vil blive kaldt vil indgå i kalenderen.

Europas bedste bane Spa-Francorchamps er allerede med i kalenderen til næste år, og banens ejere er i øjeblikket i gang med at bygge nye faciliteter for at opfylde de store krav Bernie Ecclestone stiller til afvikling af et Formel 1 Grand Prix.

Med op imod fire ekstra løb i kalenderen i 2009 og et umiddelbart loft på 19 løb, så vil der blive løb, som vil være nødt til at blive droppet fra den nuværende kalender. Af de nuværende baner vil det være lande med dobbelt –løb, som vil have størst chance for at ende som taber i det store spil.


Jenson Button i start/mål chikanen på Imola. En bane som snart ikke er en del af Formel 1 længere

Det vil sige, at Imola/Monza og Hockenheimring/Nürburgring vil være de baner, hvis fremtid ser mindre lys ud. Mest sandsynligt er det, at Imola og Hockenheimring bliver tabere i det store spil. Imola på grund af de kedelige løb med få overhalinger og Hockenheimring på grund af de økonomiske problemer omkring banen og løbet.

Monza banen har dog problemer med sine naboer, der klager over støj så det kan ende med at to af banerne ryger helt ud, eller at man vælger at skifte mellem de forskellige baner i årene frem. En løsning som har været diskuteret i Tyskland, men som specielt arrangørerne af det europæiske Grand Prix på Nürburgring ikke er særllig interesserede i.

Alle teamchefer har modtaget beskeden omkring de kommende sæsoner under et møde med Bernie Ecclestone på Indianapolis for, at de allerede nu kan begynde at planlægge de markedsføringsmæssige tiltag til de kommende sæsoner, så det er ikke utænkeligt, at vi ser Corona reklamer på et par biler i 2009.