Australiens GP: Løbet LIVE - Kevin på podiet

I går snuppede Hamilton pole position for snuden af Ricciardo, medens vores Kevin indtog startposition 4. Vejret er blandet med chancer for regn, og vi er klar til årets første Formel 1 løb!

Kevin Magnussen . Copyright McLaren Media

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 16/3 2014 klokken 06:03

Kvalifikationen var spændende med regn, afkørsler og ræs.

Kevin udkvalificerede Button, der ikke engang nåede til Q3 grundet banens hurtige forbedring efter regn.
Kimi forårsagede gult flag med en bil i banemuren, og til sidst splittede Ricciardo de to Mercedes-kørere i front.

Følgende ændringer fra i gårs kvalifikation er gældende:
Både Bottas og Gutierrez har fået 5-placeringsstraf grundet gearkasseskift, og starter hhv. 10 og 19.
Maldonado fik ikke sat nogen tid i Q1 og starter løbet efter dispensation fra stewards.
Romain Grosjean starter fra pit lane, da de har ændret på hans bil under parc fermé.

Personligt er vi helt klar til den længe ventede sæsonstart, og vi følger det selvfølgelig LIVE her fra kl. 7.

Nico Rosberg Copyright Daimler Benz

Vejret er lettere overskyet, som bilerne skal til at køre ud på formationsomgangen. Vettel og Gutierrez er de eneste på medium. Alle andre er på soft.

Allerede til formationsomgangen holder den ene Marussia stille på gridden. Det er Chilton, der bliver skubbet tilbage til pit lane.

Der er allerede nu en drive through straf til Grosjean for at have kørt ud af pitten for tidligt.

Der vurderes at starten udsættes med en ekstra formationsomgang, da også Bianchi har problemer ude på gridden.

Vi har altså Grosjean, Chilton og Bianchi på række inde på pit lane, klar til start derfra.

Omgang 1-5
Starten går og to biler er uden for banen i første sving. Magnussen lukker af for Hülkenberg, der er helt tæt på. Rosberg tog starten og ham og Hamilton har byttet plads.

Kevin snupper Hamilton for P3.

Vettel over team radio: "Motoren kører ikke særligt jævnt."

Gult flag på anden omgang, Massa og Kobayashi er stoppet i sektor 1 og er ude af løbet.

Kevin sætter hurtigste tid. Hamiltons løbsingeniør: "Lewis du er nødt til at slukke motoren, der er problemer." Kort efter: "Bliv bare ude alligevel."

Räikkönen oppe som 6'er. Button 10.

Hamilton går i pit. Hans bremser bliver kølet og han tager rattet op som de skubber bilen ind i pitten. Det ser ud til, hans løb alligevel er forbi allerede.

Rosberg hurtigste tid. Stilling efter 4 omgange (stadig gult flag):
Rosberg
Ricciardo
Magnussen
Hülkenberg
Alonso

Räikkönen
Vergne
Bottas
Kvyat
Button

Sutil
Ericsson
Maldonado
Chilton
Grosjean

Pérez
Gutierrez
Vettel

Hamilton er officielt trukket ud af løbet. Red Bull gør Vettels løb til et "test løb". Hans bil kører slet ikke optimalt, og han holder nu i pitten.

Bottas snupper Vergnes plads for P7. Han sætter derefter hurtigste tid.

Valtteri Bottas Copyright Williams F1

Omgang 6-10
Bottas har nu hentet Räikkönen, der forsøger at forsvare sin plads.

Vettel er officielt udgået af løbet også.

Uheldet mellem Massa og Kobayashi bliver undersøgt af stewards efter løbet.

McLaren til Kevin: "Kevin, sidste omgang var du 1.2 sekunder hurtigere end Hülkenberg, der ligger bagved."

Bottas og Räikkönen stadig side om side, dog med Bottas i front nu - kun 1 sekund mellem de to.

McLaren til Kevin: "Kevin, du gør alting helt perfekt!"

Rosberg sætter igen hurtigste tid fra front på 9. omgang.

Bottas rammer muren efter et sving, så hjulet punkterer. Han kører nu rundt uden det ene hjul.

Han når tilbage til pitten og får nyt hjul på bagenden.

Kimi Raikkonen Copyright Pirelli

Omgang 11-15
Gult flag, da Bottas' hjul stadig ligger på banen - Både selve dæk og fælg.

Safety Car kommer ud på banen for at stumperne kan samles op. Pitten gøres klar til samtlige teams' pit stops.

Rosberg, Ricciardo, Pérez, Magnussen, Button alle i pit. Alonso, Hülkenberg og resten af feltet følger.

Magnussen, Ricciardo og Rosberg bliver alle på soft-dækket. Kvyat P 8 eneste i top 10 på medium.

Stillingen under safety car, omgang 12 er som følger:
Rosberg
Ricciardo
Magnussen
Hülkenberg
Alonso

Button
Vergne
Räikkönen
Sutil
Kvyat

Nico Rosberg Copyright Daimler Benz

Mercedes bekræfter at Hamtilons bil havde en defekt cylinder i motoren, hvorfor han blev trukket ud af løbet.

Ericsson imponerende 12'er.

Ricciardo får at vide i radioen, der er risiko for let regn i sving 3.

Omgang 16-20
McLaren til Jenson: "Alle er på option-dækket. Safety car denne omgang med."

McLaren til Kevin: "Angrib!"

Løbet gives frit igen. Rosberg og Ricciardo kommer godt afsted, Kevin følger på endnu.

Kevin 0.6 sekunder fra Ricciardo, der er 2.2 fra Rosberg allerede. Kevin sætter hurtigste 2. sektor i hele løbet.

Alonso kun 0.3 fra Hülkenberg. Der kæmpes! Han må falde lidt tilbage for at forsvare sig mod Button.

Kobayashi skriver allerede nu på sin twitter, at det var hans skyld, ham og Massa ramte sammen. "Undskyld til Felipe," skriver han.

Bottas får overhalet Maldonado for P11. Der er fart i den Williams. Kort efter må Sutil lide samme tur, og Bottas er oppe som 10'er.

Button og Alonso under et halvt sekund fra hinanden - Hülkenberg laver et ophold i feltet foran dem, med 4.3 sekunder op til Kevin.

Han nævner over radioen, at det venstre baghjul er i problemer.


Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Omgang 21-25
Rosberg øger sin føring med næsten et halvt sekund per omgang.

Grosjean og Maldonado i teamkamp. Indtil videre til Grosjeans fordel.

Ellers er feltet nogen lunde stille - De ligger dog alle omkring et sekund fra den forankørende.

Ericsson tager pitstop nr. 2.

Bottas tager Kvyat indenom. Han er nu P9. Kvyat hænger stadig på.

Stilling omgang 25:
Rosberg
Ricciardo
Magnussen
Hülkenberg
Alonso

Button
Vergne
Räikkönen
Bottas
Kvyat

Nico Hulkenberg Copyright Sahara Force India
Omgang 26-30
Rosbergs dæk er ved at være færdige - især forhjulene.

Räikkönen tager en smuttur ud på græsset, men er hurtigt tilbage igen.

Mercedes til Rosberg: "Næste gang kører vi på prime (medium dæk)."

Alonso haler let ind på Hülkenberg.

Caterham til Ericsson: "Stop motoren! Der er fejl på motoren!" Han har pænt parkeret bilen udenfor banen, men der er selvfølgelig gult flag alligevel i sving 4 og 5.

Omgang 31-35
Maldonado tager sit 2. pit stop.

Ricciardo får at vide, at Kevin har problemer, og at han gør det godt. Samtidigt kører Kevin 2 tiendedele hurtigere.

Maldonado parkerer bilen i sving 12 på græsset. Den står pænt foran en af udgangene.

Hülkenberg 3 tiendedele hurtigere end Kevin på sidste omgang.

Button går i pit på 33'te omgang. Pérez følger trop.

Spidsen af Buttons frontvinge er knækket af.

2. pitrunde går så småt i gang - Hülkenberg og Vergne pitter.

Kevin haler godt ind på Ricciardo, medens Alonso går i pit.

Bottas snupper Räikkönen, da han tager en tur ud på græsset.

Pastor Maldonado Copyright Lotus F1

Omgang 36-40
Ricciardo i pit.

Hülkenberg og Alonso i tæt tæt kamp. Alonso forsvarer sin plads med næb og kløer.

Kimi, Bottas, Kvyat alle i pit.

Magnussen ligeledes i pit. Pitstoppet set ud til at være gået OK.
Rosberg går i pit omgangen efter.

Han er fortsat i front, nu med medium dæk på.

Button er helt oppe som 4'er nu.

Replay viser enkelte problemer ved Rosbergs pit stop - Mekanikerne får slået lidt af carbon fiberen fra bremsekøleren på venstre forhjul af.

Stillingen omgang 39 er som følger:
Rosberg
Ricciardo
Magnussen
Button
Aonso

Hülkenberg
Vergne
Bottas
Räikkönen
Kvyat

Omgang 41-45
Kevin 0.8 fra Ricciardo, Kvyat 0.6 fra Räikkönen på P9.

Kevins bagvinge er åben for DRS - Det er dog ikke nok til, at han kommer forbi.

Bottas tæt på Vergne på P7. Han gør sig et forsøg, men Vergne lukker af.

Grosjean har parkeret sin Lotus ved en udgang - Hans løb er slut. Gult flag.

Omgang 46-50
De første 10 er uændret.
Stilling fra P11:
Pérez
Sutil
Gutierrez
Chilton
Bianchi

McLaren til Kevin: "Pas på dine dæk - Vi er muligvis nødt til at køre mod Button til sidst."

En lille fejl fra Vergne, og Bottas er foran for P7.

Button haler ind på Kevin - Et halvt sekund på sidste omgang. Kevin får radiomeddelelse: "Ricciardo i problemer."

Alonso får at vide, at han er hurtigere end alle de forankørende, samt at Ricciardo er langsom oppe foran.

Kevin svarer igen på Buttons tid med at køre et halvt sekund hurtigere end ham på seneste omgang.

Omgang 51-55
0.9 sekund mellem Ricciardo og Kevin.

Magnussen får at vide, at han kan bruge "overhalingsknappen".

Bottas snupper Hülkenberg for P6.

Resten af feltet er ret stille i øjeblikket.

Räikkönen nu 8'er efter at overhale Vergne.

Omgang 56-57
De sidste par omgange. Stillingen stadig uændret.

Rosberg stadig sikker i front - 24 sekunder ned til Ricciardo.

Sidste omgang.
Der er 1.7 sekunder mellem Kevin og Ricciardo - Der skal meget til, hvis den skal lykkes nu.

Det ternede flag vifter, og vi får slutstillingen:
Rosberg
Ricciardo
Magnussen
Button
Alonso

Bottas
Hülkenberg
Räikkönen
Vergne
Kvyat

Pérez
Sutil
Gutierrez
Chilton
Bianchi

Kevin til McLaren: "Tak gutter, jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige." Han er første dansker nogen sinde til at komme på podiet.

Red Bull siger til Ricciardo, de nærmest kan se hans smil gennem hjelmen.

McLaren som 3 og 4 betyder, at de tager føringen konstruktørenes mesterskab.

Det var slut for dette fantastiske løb, og nu glæder vi på BMF1 os kun endnu mere til næste løb.

Vi er selvfølgelig tilbage næste gang, når de kører i Malaysia d. 28-30. marts.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T32:58.710 2 25
2. 4. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
1T33:25.410 2 18
3. 11. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T33:28.710 2 15
4. 5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T33:33.910 2 12
5. 10. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T33:46.310 2 10
7. 12. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T33:56.310 2 6
DNF / Ikke-fuldførte
18. 13. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
3 omg. 2 0
19. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2 omg. 2 0
20. 9. Felipe Massa Williams Racing
P
0 omg. 2 0
Diskvalificerede
22. 2. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T33:23.210 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin Magnussen frifundet Drømmedebut fra Kevin »