Denne gang er turen kommet til de første 2, af de fabriksstøttede teams. BMW Sauber og BAR Honda. Begge hold med store forventninger, men som har vist forskellige resultater.
BAR – Honda -6
Som tidligere sagt – det er BAR ikke godt nok. Med et budget på knap 3 milliarder kroner, der er 29 point langt fra godt nok. Det er bilens præstationer heller ikke – det er særdeles respektabelt at man kan sætte den langt fremme på gridden, hvilket også redder BAR Honda fra at modtage dumpekarakterer, men at man så i løbet rasler ned gennem feltet, det er ikke godkendt. Af sammenlagt 14 gange, hvor man har været blandt de første 10 biler på gridden, der har man i kun 3 tilfælde fastholdt eller forbedret denne position. Nu vil man så indvende at starter man 2’er, 3’er eller i pole position, så kan det være svært at forbedre, men fakta er at den ene gang hvor man er startet i de 2 forreste rækker, i alt 6 tilfælde, der er den bedste slutplacering en 3. plads og den er opnået fra en startplacering som nummer 2, altså igen et trin ned af stigen, ellers så har det heddet fra 2 til 7, fra 3 til 10 og fra 3 til 4. Det er ikke godt nok. At man tror at man kan komme den slags til livs, ved at fyre en ledende skikkelse i firmaet, det er vi langt fra overbevist om hjælper.
2. halvdel af sæsonen bør dreje sig 110 % om at udnytte det potentiale, der åbenbart er i bilen, herfra skal vi ikke gøre os klog på om det er teamet, bilen eller piloterne, der skal hankes op i, men kan man 14 ud af 18 gange være blandt de 10 bedste kvalificerede, så kan man også få større succes end den man har i øjeblikket.
En BAR Honda foran i 2006, Monaco GP
Jenson Button – 6
Som vi tidligere har skrevet, Formel 1’s svar på David Beckham; desværre så lader det til at de er ved at blive ramt af samme syndrome, Beckham stråler ikke ligefrem under dette VM, men lyser i glimt, det samme vil vi tillade os at sige om Button. Han startede som lyn & torden, med ikke mindre end 4 flotte placeringer i forreste startrække, endda med en pole position i mellem dem. Men på samme måde som hans teamkollega, så omsættes de ikke som de har fortjent, en enkelt gang på podiet og så er han ellers udgået i det løb, hvor han startede i pole position. De sidste 3 løb har så nærmest fuldendt en blandet halvsæson, et løb hvor han røg ud efter 1. kvalifikation og ingen point i de sidste 3 løb.
Vi vil gerne se Button leve op til forventninger, det er blandt andet dem han bedømmes på, efter 100 starter, hvor han fra begyndelsen har været udråbt, som den næste engelske verdensmester, så er det på tide at han viser at han kan leve op til det. Retfærdigvis skal det siges, at nogen hævder at bilen har en hvis indflydelse, men i sidste ende, så er det piloten bolden ender ved.
Rubens Barrichello – 7
Barrichello skiftede team op til denne sæson, fra et sammentømret og stærkt Ferrari-team, til det nok mindre stabile BAR Honda team, der efterhånden har oplevet en del uskiftninger. Som ved Ferrari startede det ikke specielt godt, endnu en gang oplevede han problemer med at tilpasse sig en ny bil, det er afgjort et træk, der trækker ned i bedømmelsen, det er svært at få ordentlige præstationer, hvis man skal bruge for mange løb, til at vænne sig til bilen og til dens setup. Ser man på hans kvalifikationer, så er det 7 gange lykkes ham at sætte bilen blandt de sidste 10, det resultat er desværre forvandlet til at han de 6 gange har opnået en dårligere slutplacering end startplaceringen, kun en enkelt gang er det lykkedes at køre sig frem, fra en 5. plads, til en 4. plads, i Monacos Grand Prix, de 2 resterende gange er han kørt fra nummer 20, til nummer 10 og fra nummer 16 til nummer 7, en af de placeringer der redder ham et lille 7-tal.
Det er ret enkelt, omsæt de forholdsvis gode startplaceringer til bedre resultater. Det er langt fra godt nok at man i 6 af 9 gange ender dårligere end ens startplacering.
”David Beckham”, også kendt som Jenson Button foran Michael Schumacher i Monaco
BMW Sauber – 9
Andet år i Formel 1, som samlet team og det lader til at man har fået en god pakke skruet sammen. Bilerne er kun stoppet 2 gange på grund af defekter, hvilket er alfa og omega i Formel 1, stabilitet og holdbarhed er kodeordene i moderne Formel 1. Samtidigt, så lader det til at farten bliver bedre og bedre som sæsonen skrider frem, hvilket er ligeså vigtigt, da alle ens konkurrenter også udvikler og det er i sidste halvdel af sæsonen at de endelige pladser uddeles. Der er pt. 8 point ned til den nærmeste forfølger, Toyota og 10 point op til den næste, BAR Honda, så de næste 9 løb vil også her byde på gode kampe, om de afgørende placeringer, der har betydning både økonomisk og med hensyn til næste år.
Som deres kørere, så er der ikke andet for end at fortsætte den gode udvikling, 2. år af deres samarbejde lader til at fungere mere gnidningsfrit, end samarbejdet med Williams gjorde, det kan selvfølgelig være en fordel at man selv ejer teamet, det gør beslutninger nemmere, men fortsætter udviklingen, så vil BMW Sauber være en seriøs udfordrer til de hold, der ligger lige efter Ferrari og Renault, ikke mindst takket være deres stabilitet.
Jaques Villenueve – 8
Endelig har Jaques Villeneuve mandet sig op og bevist at BMW Sauber ikke tog fejl, da de på trods af manges skepsis, valgte at tage endnu et år med den forhenværende verdensmester. Skal man bruge et udtryk fra TV-reklamerne, så virker han ”revitaliseret” og uden den indebrændthed, der førhen måske har virket hæmmende for ham. En pæn præstation, der er baseret på mellemgode kvalifikationer og ikke mindre end 4 gange i pointene, kombineret med at hans materiel og kørerevner kun har medført 2 gange DNF. For de fleste har det været en fornøjelse at se, at Villeneuve er tilbage og virker konkkurrencedygtig.
Som med Heidfeld, så kan man kun sige til Villeneuve at han skal fortsætte den gode sæsonstart, i resten af sæsonen.
Nick Heidfeld – 8
Quick Nick lever stadig ikke helt op til hans øgenavn, omend der er kommet pænt fart I BMW Sauber raceren, ikke mindst de sidste 3 løb har givet point, kun 2 af gange, men mange bække små. Af de 2 BMW piloter, der har Heidfeld opnået de bedste resultater, en 8. plads i kvalifikationen og en 4. plads i løb, i det Australske Grand Prix. Ellers, så har både Heidfeld, Villeneuve og BMW åbenlyst arbejdet hårdt på at deres andet år sammen skulle bære frugt.
Resten af sæsonen må afgjort forventes at gå endnu bedre, med 3 syvendepladser i træk og gode kvalifikationspræstationer, så kan man tillade sig at have forventninger til at det går endnu bedre.
Nick Heidfeld BMW Sauber F1.06 under kvalifikationen i Canada 2006
Der er måske nogen, der synes at Heidfeld & Villeneuves karakterer virker lave, her vil vi så gøre opmærksom på, at de er bedømt ud fra deres tidligere karriere, deres potentiale, både personligt og i den bil de sidder i, samt teamets økonomi – derfor opnår de ikke en højere karakter.