I dag er turen kommet til nummer 6, 7 pg 8 i den øjeblikkelige stilling, alle 3 hold kæmper indædt mod hinanden og er i øjeblikket kun adskilt af 2 point.
Toyota – 5
Et enkelt ord beskriver Toyota: Skuffende.
Feltets nu næststørste budget, marginalt overgået af McLaren Mercedes og igen og igen går bilen i stykker, mangler fart eller er bare grundlæggende dårlig. Det er deres 5. sæson i Formel 1, og her tælles ikke den med, som man valgte at springe over, man har pumpet milliarder af yen i projektet og det er endnu ikke lykkes at vinde et løb, endsige producere en god bil. Endnu en gang har man haft store forventninger og endnu en gang er de ikke indfriet. Med 36,5 millioner dollars pr. point er Toyota i særklasse hvad angår forbrug af penge.
At forvente at Toyota vinder et løb, det vil være naivt, at tro at de kommer på podiet er muligt, men ikke så realistisk, så et mål må være at man holder den spinkle 6. plads man har i øjeblikket, at tro at man kan komme længere op, virker i øjeblikket ikke muligt. Så succeskriteriet må være at man ikke rasler så langt ned, at man kun er foran de absolutte bundhold, hvilket afgjort er en mulighed, der er stadig kun 2 point, der skiller nummer 6, fra nummer 8.
Jarno Trulli – 8
Som Ralf Schumacher en af feltets mest erfarne kørere, de har kørt næsten lige mange løb. Desværre så har man heller ikke her kunne se det. Trulli har kvalificeret sig pænt, på nær 2 gange har han været med blandt de sidste 10, men det har ikke forhindret ham, i konsekvent at opnå en dårligere placering, end hans startplacering. Generelt så har han raslet stille og roligt ned gennem feltet, når starten er gået, samtidigt med at han har virket som rullende chikane, der har opholdt mange hurtigere kørere.
Resten af sæsonen må afgjort dreje sig om at stoppe den kedelige tendens, det hjælper ikke at man sætter bilen højt på gridden, for så at tabe det hele i selve løbet. Som i hans kollegas tilfælde, så er det ikke kun årskarakteren, der er på spil, også Trullis sæde vil sandsynligvis blive varmt i løbet af de sidste 9 løb.
Ralf Schumacher – 7
En af feltets mest erfarne kørere, med en af de højeste gager – det kan man ikke se. En ting er at hans bil har været svingende mellem skuffende og ringe, men Schumachers præstationer på banen har heller ikke fået folk op af stolene. Kvalifikationspræstationer, der svinger mellem 6 og 17, er langt fra godkendt og alt for svingende. Stabilitet i ens præstationer er en vigtig parameter i Formel 1 og det har Schumacher ikke vist i år. Yderligere, så er han mere eller mindre konsekvent udkvalificeret af hans teamkollega Trulli.
Det betyder logisk nok, at stabilitet og bedre præstationer er kodeordene for resten af sæsonen og at han skal slå sin teamkollega hver gang. Det er ikke kun årskarakteren, der står på spil, Toyota har gennem hele deres Formel 1 tid, vist at fyresedlerne sidder særdeles løst og det gør de sandsynligvis igen i år – så gør det bedre Ralf, for din egen skyld.
Feltets dyreste bil pr. point.
Williams – 7 pil op
Gode præstationer af holdets kørere, noget mindre gode præstationer af deres motorer. Det er ikke godt nok, at man udgår så meget som de har gjort, pålidelighed og holdbarhed er nøglen til gode præstationer. For at føje spot til skade, så er det endda flere gange fra helt fremme i feltet, at man er udgået. De sidste par år, har ikke været specielt gode for Williams, uanset hvilke motorer, der har ligget i bilerne. Det har selvfølgelig kostet dyrt, at man ikke længere er støttet af BMW, men det retfærdiggør ikke at man underpræsterer som man gør pt.
Den restende sæson drejer sig ganske enkelt om 2 ting – stabilitet og holdbarhed, der er fart nok i bilen, men kan man ikke få motorer og andet, til at holde længere, så vil Williams komme i betænkelig nærhed af en dumpekarakter. Konkurrencen omkring dem er benhård, 3 hold ligger inden for 2 point og kampen er hård.
Nico Rosberg – 9
En flot præstation af en rookie. At køre sin bil ind på en 3. plads i kvalifikationen i ens andet løb, efter at man har fået point i det første, det vidner om at Frank Williams ikke har set helt skævt, da han ansatte sidste års vinder af GP2. 3 gange har han været i den sidste kvalifikation, 5 gange i den mellemste og kun enkelt gang er han elimineret efter den første runde og generelt har han udkvalificeret hans teamkollega Webber. Desværre, så har materiellet ikke altid kunne yde ham retfærdighed, hvilket retfærdigvis må siges også gælder Webber, det har forhindret ham i at få mere end 4 point, optjent ved to 7. pladser.
For Rosberg er der ikke andet for end at fortsætte de gode præstationer resten af sæsonen, den er godt begyndt for ham.
Mark Allan Webber – 6
Webber, 1 gang ude af kvalifikationen efter første runde, det tæller kraftigt ned og det kan 2 gange blandt de fire forreste ikke redde. Forventningerne er store, bilen er acceptabel og det han tidligere har vist havde givet lovning på mere. De gode præstationer overskygges afgjort af de dårlige, det er måske ikke helt retfærdigt, men som bekendt er Formel 1 en hård og ubarmhjertig branche.
For at opnå en bedre karakter, så skal de dårlige resultater luges væk. Vil man noget i Formel 1, så hjælper det ikke at man roder rundt i den tunge ende af feltet, sammen med Sato, Monteiro og lignende kørere, så skal man længere frem på gridden.
Formel 1 debuterende Nico Rosberg
Red Bull Racing – 9
Med et budget på omkring 200 millioner dollars, så ligger Red Bull i den tunge halvdel, hvad angår økonomi, ikke mindst når man tænker på at de sandsynligvis skal sende et sted en betydelig sum af sted til Ferrari, for at benytte deres kundemotorer. Alligevel så gør de det godt, op til Monacos Grand Prix, var der kritiske røster fremme om, hvor vidt de var i Formel 1 for at køre race, eller for at promovere deres energidrik, der lukkede Coulthard så effektivt munden på de fleste med en flot 3. plads. OK, kan man sige, det er Monaco, snævre gader og alle kan ende på podiet. Ja, det kan man, men det skal ikke ødelægge det faktum, at de virker som et godt og sammentømret team, der får meget mere ud af det de har at arbejde med, end det hedengangne Jaguar, som de er bygget på.
Forsæt de samme gode præstationer, der kan toppes med en højere karakter, de er pt. 1 point efter Williams, 2 efter Toyota og det vil ikke være umuligt at nå forbi de 2 og bare en højere placering vil belønnes karaktermæssigt.
David Coulthard – 10
Som en kollega nævnte, så får DC en lagt til sin karakter, udelukkende for ikke at udpege sig selv som mesterskabskandidat i år, det er et godt træk. Når det så er sagt, så er hans tital særdeles fortjent, han har markeret sig som den klart bedste kombination af bil/kører i blandt de 4 private hold. En tur på podiet, selvom de fleste troede at det var for sent for ham, en gang blandt de sidste 10 i kvalifikationen og lige ved og næsten et par gange. Endelig så tæller det på positivsiden at man, efter skiftet til Red Bull, har set en helt anden DC, der virker mere livlig og for den sags skyld afslappet.
Der er ikke andet at sige, end fortsæt de gode præstationer, det vil være til gavn både for DC og for holdet som helhed, der er intet som succes, der avler succes.
Christian Klien – 5
Klien har langt fra vist det man forventede, heller ikke denne her første sæson. De 2 første løb startede godt, hvor han opnåede to 8. pladser i kvalifikationen, men siden er det gået ned af bakke, bedste placering siden er en 11. plads i Monacos Grand Prix, hvor han så udgår fra en femteplads,med tekniske problemer. Samtidigt er han mere eller mindre konsekvent slået af hans teamkollega, der som bekendt er den første man måles mod. Også kollegaerne fra datterselskabet, Torro Rosso har været oppe og presse Klien.
Kraftig forbedring ønskes, ellers så indbringer det endnu en dumpekarakter og den sandsynlige fyreseddel fra Red Bull, der som tidligere nævnt har masser af kørere at tage af. Kliens chancer er ved at være brugt op.
Også I 2006 har Red Bull Racing gjort det godt.
I morgen vil nummer 4 og 5 i VM-stillingen modtage deres karakter, nemlig McLaren Mercedes og BMW Sauber.