Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 28/7 2013 klokken 15:07
Hamilton kontrollerede starten fra pole mens Vettel kæmpede hårdt fra starten med at holde sin placering mod en heroisk Lotus og Grosjean. Samtidig tog Button fire placeringer, mens Massa rykkede op bag Alonso og Webber satte sig på 7. pladsen efter at være rykket fra 10. pladsen.
Banens smalle layout kostede dyrt for Rosberg der strøg ned på plads 12 efter kontakt med Massa’s frontvinge, mens Massa slap billigt.
Mercedes tog første stik og pittede på omgang 10 og skiftede til medium hos den førende og kom ud efter Button, hvilket ikke var helt optimalt for Hamilton.
På omgang 11 pittede Vettel og overlod føringen til Grosjean. Vettel kom ud bagved Button og måtte nu kæmpe sig forbi for at komme op til Hamilton.
Grosjean pittede efterfølgende på 14. omgang og Raikkonen fuldte trop. Grosjean kom ud efter Vettel.
Grosjean kom efter et par omgange helt op bag Vettel, der blev holdt op af Button og Hamilton udbyggede derfor sin føring og kunne koncentrere sig om at jagte Webber på 1. pladsen. Imens fik Vettel besked på at falde af på Button pga. temperaturstigninger på motor og bremser samt en skade på frontvingen, hvilket gav initiativet på Grosjean. På omgang 20 takkede Sutil af efter hydraulikproblemer.
På omgang 24 lukkede Button Vettel, Grosjean og Alonso forbi, men det var ved at koste dyrt for Grosjean der var ved at klemme Button af banen og skabte derved kontakt. Så kom der guf til løbskommisærerne da overhalingen næppe kunne være helt clean.
Hamilton overtog føringen efter Webbers pit-stop, med 12 sekunder op til Vettel. Imens må Grosjean have groet en ordentlig omgang hår på brystet, da han i sving 12 med 240 km/t overhaler Massa på ydersiden.
Hamilton pittede på omgang 32 og kom ud bag Webber. GP’et på Hungaroring blev mere og mere et strategisk spørgsmål og et puslespil med et voksende antal brikker.
Hamilton overtog Webber på ydersiden i sving 2 og linede derefter Alonso op, overhalede ham og opfyldte derved ordren fra sin race-engineer i forhold til strategien. Hamilton strøg op på 1. pladsen da Red Bull kaldte Vettel ind og gav ham nye dæk.
Grosjean fik på omgang 36 en våd klud i hovedet i form af en drive-through for at have skåret chikanen og opnået en fordel, hvilket spillede til Vettels fordel. Episoden med Button blev kigget igennem efter løbet.
Nico Hülkenberg modtog også en drive-through for at køre for stærkt i pitten.
Raikkonen pittede på omgang 43 og fik monteret medium, hvilket indikerede at han skulle køre til enden, mens Webber pittede omgangen efter og fik monteret medium dæk og fik besked om at de forventede at Alonso pittede igen. Der kom på omgang 45 gult flag efter sidste sving da Bottas Williams stod af.
Hamilton tog efter sit pit-stop på omgang 50 sagen i egen hånd og gik forbi Webber i sving 3 og avancerede til 2. pladsen og var dermed tilbage i føringen da Vettel pittede på omgang 56. Bagved kæmpede Vettel sig tættere og tættere på Raikkonen med 10 omgange igen. Med 5 omgange igen bankede Vettel gevaldigt på Raikkonens dør. På samme omgang måtte Rosberg også bakke af og parkere bilen med en mindre brand.
Resten af løbet kontrollerede Hamilton løbet og overlod scenen til tyskeren og finnen, hvor Vettel forsøgte sig i sving 4 og efterfølgende må have følt sig trådt over tæerne og ikke at være kommet forbi, da han over teamradioen tilkendegav sin utilfredshed med Raikkonens kørsel. Det gav dog ikke pote for tyskeren og Raikkonen forsvarede dermed sin 2. plads i et yderst spændende løb på Hungaroring.