Da Ferrari ’introducerede’ sine fleksible bagvinger afstedkom det en del protester fra de andre teams, som mente at italienerne fik en urimelig fordel ud af tricket.
Til Autosport forklarer FIA’s tekniske ansvarlige, Charlie Whiting, at forbundet vil skride ind med et tillæg til regulativet, der indebærer, at alle teams skal montere en såkaldt separator, der har til formål at hindre vingerne i at flekse under høj fart.
Som det har været hidtil, har det været muligt for vingen at arbejde imellem to yderpunkter afhængig af farten i bilen hvilket har givet klare fordele. Den nye separator vil kun tillade en fleksibilitet på 50 mm.
Den fleksible bagvinge, som her på Schumachers Ferrari på Imola, bliver nu forbudt.
De kommende løb i Canada og på Indianapolis i USA har begge både højhastighedssving og lange lige stræk, og det vil her vise sig hvilken konsekvens ændringen vil have for Ferrari og BMW Sauber, der ligeledes menes at køre med de forkætrede, fleksible bagvinger.