Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/8 2012 klokken 11:08
Med en 2 år gammel Formel 1 racer, som eneste referenceværktøj, er det noget af en udfordring for Pirelli at levere dæk der lever op til de forventninger som Formel 1 holdene på gridden har.
”Det var meget svært at få lov til at anvende vores nuværende 2 år gamle Renault Formel 1 racer, som testbil,” kom det fra Paul Hembery fra Pirelli.
”Det er helt utænkeligt at vi skulle få lov til at anvende en nyere bil, hvilket kun gør det svære for os, at udvikle dæk der passer bedre til de nuværende forhold.”
Den største udfordring for holdene i år, er at få dækkene til at holde samtidig med at de kører hurtigt. Det er også grunden til at sæsonen har været så uforudsigelig og at vi flere gange i år, har oplevet kørere der pludselig falder gennem feltet med intet vejgreb.
”Testresultaterne vi får fra vores nuværende testracer er i bedste fald vejledende, de data vi anvender mest, er dem vi får fra løbsweekenderne,” tilføjede Hembery.
Med en udviklingstid af en ny Formel 1 racer på op mod 18 måneder, er Hembery også helt klar over, at han ikke bare vil kunne få en 2012 racer stillet til rådighed, men han drømmer da om at få adgang til at anvende nogle af holdenes reservebiler til test fremover.
”Som det ser ud nu, må vi nøjes med vores nuværende Renault R30, men vi håber på at FIA vil ændre på reglerne, så vi kan få mulighed for at teste med nye biler, for at give holdene de bedst mulige betingelser,” sluttede han.
Det vil dog næppe ske, da test med en nuværende racer, vil give de hold hvis biler bliver anvendt, en fordel, da de alle opfører sig forskelligt.