Det kan godt være en dækkrig vil være spændende for os fans af Formel 1, men den kan være ødelæggende for mange parter.
For det første kapløb blev etableret, da den anden bil blev produceret, og på samme måde vil to dækfabrikanter skabe et nyt og meget omkostningsdyrt kapløb.
Pirelli-chef Paul Hembery
Copyright Pirelli
Det er ikke noget som Pirellis motorsportschef Paul Hembery er interesseret i.
Pirelli er glade for deres eksklusivaftale, og skulle der komme nye dækfabrikanter på bordet, så vil den italienske dækfabrikant overveje deres engagement i Formel 1.
Pirellis nuværende kontrakt udløber til næste år, og Michelin har vist interesse i at vende tilbage som dækleverandør, men de vil ikke være alene, og Pirelli ønsker ikke en udviklingskamp.
Pirelli
copyright Mercedes AMG
Vi oplevede i 2005, hvordan et dæk (bortset fra et enkelt løb i USA, red.) var det andet mærke overlegent.
Paul Hembery udtalte til ’Globo Esporte’:
”Lad os vente og se om reglerne ændrer dig.”
”Hvis det sker, så vil vi overveje, hvad vi vil gøre. Holdene er definitv ikke interesseret i en dækkrig.”
“Der er et sikkerhedselement, Dækfirmaerne vil presse grænserne for sikkerhed, fordi det er der du får den bedste performance. Vi så, hvad der skete på Indianapolis.”
Heikki vs Vergne
Copyright Pirelli
”Jeg mener ikke det er for leverandørerne, og det er helt sikkert ikke godt for kategorien.”
”Det betyder, at man spenderer millioner for at blive halvt sekunder hurtigere, og så har man stadig ikke bevist, at man har det bedste dæk, fordi når det kommer til stykket, så er det holdene der vinder. Det giver ikke mening.”
”Ingen kan virkelig huske, hvilke dæk der var på hvilke biler, da der var dækkrig fordi alle pengene blev brugt på en performance publikum ikke kunne se.”
”Alle holdene jeg har talt med ønsker det ikke. De opfatter det som spils af penge på et område, som de ikke kan kontrollere og som tilføjer begrænset værdi for publikum.”