• Forside

Beviser mod Michael Schumacher forklaret

Parkerede Michael Schumacher sin røde Ferrari racer med vilje i La Rascasse eller var det en simpel kørefejl. Meningerne er mange. De fleste hælder på, at det var bevidst. Undertegnede er ikke sikker på dette, men beviserne er svære at modsige.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 30/5 2006 klokken 17:05

Den ene af de tre stewards i Monaco fortalte efter løbet, at meget pegede på, at det var bevidst. Joaquin Verdegay fortæller, at det ikke havde været nemt at tage beslutningen fordi beslutningen kunne ødelægge en kørers rygte.

”Det var en smertefuld beslutning fordi vi måtte ikke lave nogle fejl for ikke at ødelægge en kørers rygte.”

”Vi ved ikke om hele manøvren var bevidst, men på det sted havde han ikke gjort noget lignende tidligere i weekenden. Han bremsede mere end 50% kraftigere der end på nogle andre omgange. Derefter foretog han en absolut unødvendig og åndsvag kontrastyring, og den varede fem meter indtil der ikke var nogle muligheder for at komme igennem svinget.”


Michael Schumacher i Monacos gader 2006

”Han mistede kontrollen over bilen, mens han kørte 16 km/t. Det er fuldstændig uforklarligt. Og motoren stallede fordi han ønskede dette ved ikke at træde på koblingen hurtigt nok. Og undskyldningen med, at han ikke valgte at bruge bakgearet fordi der var trafik giver ikke nogen mening.”

”Hvis han havde beskadiget bilen, så ville vi sikkert have kaldt det for en fejl. Men at ’parkere’ bilen på den måde gør man kun, hvis det er bevidst. Vi valgte at bruge artikel 116 i det sportslige reglement: Hvis en kører påvirker andre køreres resultat ved bevidst at lave en fejl, så kan man annullere alle hans tider.”


Michael Schumacher inden 'parkeringen'

Hvilket også var det banens stewards valgte at gøre. Martin Whitmarsh havde ønsket en hårdere straf. Gerne en udelukkelse fra løbet, men selv om beviserne pegede på en bevidst handling, så var beviserne ikke entydige.

Denne skribent forstår godt, hvorfor Michael Schumacher ikke valgte at bakke på banen i det sving, da en bagfrakommende kører kunne have skabt et større uheld, men jeg er samtidig glad for, at det ikke var mig, der skulle annullere alle Michael Schumachers tider og sende ham bagerst i feltet.