Der er ikke endnu sluppet ret meget ud men faktum er, at kl. 2300 dansk tid blev det offentliggjort, at samtlige tider sat af Michael Schumacher under dagens kvalifikation, er blevet slettet! Således starter den rutinerede tysker dårligere end holdammeraten Massa, der plantede sin bil i væggen tidligt i dagens kvalifikation.
Samtlige Schumacher tider er slettet, Alonso rykker på pole, Mark Webber rykker frem til forreste startrække.
Der skulle gå 8 timer før afgørelsen faldt, så længe har man ikke skullet vente på en dom i de sidste mange år.
I en official FIA udtalelse lyder det, at de tre Stewards Tony Scott Andrews, Joaquin Verdegay og Christian Calmes har lyttet til udsagn fra Schumacher selv, hans løbsingeniør, Ross Brawn, teammanager Stefano Domenicali, løbsdirektør Charlie Whiting og FIA's software analytiker Alan Prudom.
Alt bevismaterialet er taget med i vurderingen: udtalelser, indsamlet data og ikke mindst video er hvad der har fældet tyskeren.
Umiddelbart ser der fredeligt ud i Monaco. Det er der imidlertid ikke
Man har fundet det betænkeligt at Schumacher sætter bedste tid i 1. sektor, mister en smule tid i anden, for så at ankomme til sving nr. 18 med en hastighed, der stort set er identisk med den tilsvarende på omgangen før, hvorefter der bremses så hårdt, at forhjulene blokerer og der skal bruges kræfter på at holde bilen på banen.
”Det lykkedes køreren at redde bilen fra barrieren. Motoren satte herefter ud, hvilket resulterede i, at bilen delvist blokerede banen”.
Efter nøje at have gransket bevismaterialet, har man ikke fundet nogen årsag, der vil kunne retfærdiggøre en så unødig, overdrevet og unaturlig brug af bremserne. Det efterlader derfor kun en mulighed tilbage, nemlig at køreren bevidst stoppede sin bil i kvalifikationens døende minutter, på et tidspunkt hvor køreren selv, med en rimelig margin, havde den hurtigste omgang.
Handlingen strider med de Sportslige Regulativer for 2006, og medfører at Schumachers kvalifikationstider slettes. Da Schumacher er straffet under Paragraf 112 af de Sportslige Regulativer har hverken han eller Ferrari nogen mulighed for at appellere dommen.
Alt i alt en rigtig skidt dag for de røde racere fra Maranello, Felipe Massa og Michael Schumacher starter som hhv. 21 og 22.
Det er hårde tider for Ferrari i Monaco
Her følger hvad der er blevet sagt om episoden siden de første spekulationer begyndte at komme frem:
Fernando Alonso
”Jeg ville have været på pole, hvis der det ikke havde ikke været for problemerne på sidste omgang. Jeg synes vi havde en god strategi, og dækkene var uovertrufne”.
”At miste min hurtigste omgang pga. en andens uheld er ikke rart, men altså det er hvad der sker i Monaco…”.
Pat Symonds
Renaults tekniske direktør er meget forundret over Schumachers fejl, men beskylder dog ikke nogen for urent trav.
“Vi er meget tilfredse med bilernes niveau, men ekstremt overrasket over at se Michael lave en så mistænkelig fejltagelse, lige i slutningen af super-polen, det så ud som om det kom fra en begynder – ikke en verdensmester”.
”Der er ingen tvivl om at dette kostede os pole-positionen, og begge vore kørere fik deres hurtigste omgange spoleret”.
Heller ikke hos Mclaren har man meget til overs for dårlig opførsel
Martin Whitmarsh
Direktør for Mclaren F1 Martin Whitmarsh håber inderligt at det var et uheld at schumacher låste sine forhjul, også selvom det ret åbenlyst ligner en meget dårlig sportsånd.
”Vi har ikke dataene, så vi ved ikke hvad der skete, men det var en speciel ulykke” udtaler Whitmarsh til autosport.
”Rent visuelt ser det usædvanligt og mærkelig udt. Men måske han har en god forklaring og dermed kan overbevise Steward’erne”.
”Det ville virkeligt være sørgeligt at tro at det var fortsætteligt, men jeg tror der er mange der analyserer situationen uden at have tilgang til dataene, men det så mærkeligt ud!.
Martin Whitmarsh håber på en retfærdig afgørelse og han håber ikke mindst at alle beviser både for og imod tages med i undersøgelsen.
”Hvis det er en så kynisk handling som mange mistænker den for at være, så er det en virkelig trist dag Formel 1, tænk at man skulle se så dårlig en sportsånd”.
Jacques Villeneuve er ikke synderlig imponeret af Schumacher
Jacques Villeneuve
Lidet imponeret var en anden eksverdensmester, BMW Williams canadiske racer pendul. Han siger, at så frem det var med vilje, så skal han straffes hårdt. Villeneuve har ikke glemt hvad Schumacher forsøgte i 1997, og han udtaler til Autosport at: ”Jeg håber det var med vilje, fordi hvis det ikke var, så skal hans superlicens indrages. Hvis du kan lave sådan en fejl, så skal du ikke køre racerbil. Man kan på ingen måde lave en sådan fejl.
“Jeg kunne aldrg drømme om at lave sådan noget. Jeg forstår ikke hvad der går gennem hovedet på én når man gør sådan noget. Specielt ikke når resten af verden kigger med”.
Ydermere finder Villeneuve det ganske unødvendigt, og forstår ikke handlingen, der ikke kan andet end tilsmudse tyskerens navn. Da Villeneuve blev interviewet, var sagen endnu ikke afgjort, men denne var ikke sikker på at FIA ville straffe Schumacher, ”han kører jo Ferrari”
Hvorvidt Schumacher skal ud af bestyrelsen for kørernes organ, har Villeneuve ikke taget stilling til. Han slutter med at konstatere at denne handling ville have været pinlig, selv for Yuji Ide.
Michael Schumacher
Hovedpersonen ventede selv på afgørelsen da han lod sig interviewe til autosport. Her sagde, at det kun var ham, der sad i bilen, der vidste hvordan det var.
Han mistede mere og mere føling med bilen, og han følte at det ikke var berettiget, at man klagede over ham, fordi han pressede bilen til at køre hurtigt.
Om Villeneuve's udtalelser havde Schumacher ikke mange ord. Han konstaterede blot at de ikke var hans venner, og aldrig rigtigt havde været det. Når man har været i sporten længe nok, så lærer man at det altid er de samme der klager.
Det eneste han følte sig skyldig i, var at køre for stærkt, hvilket han ikke virkede synderlig ked af.
Det lades op til læseren at se ironien i billedet