Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 23/6 2012 klokken 13:06
Efter de første 3 træninger i Valencia, så er der ikke et helt entydigt billede af, hvem der er hot til dagens kvalifikation. Der har været en del kørere med fremme, mest overraskende er nok at Force India og ikke mindst Nico Hulkenberg har været ganske skarpe.
Til gengæld, så er det ikke svært at pege på Fernando Alonso som den, der ikke har slået til i træningerne. 5,7,12 er ikke pladser der tyder på at han vil blande sig i dagens top 3.
Men skal der kastes et lod i skålen, så må det falde på en Red Bull pilot og ikke mindst Sebastian Vettel.
Lotus og Force India må betegnes som gode muligheder også og dermed kan vi også lægge op til 8. kører på toppen af sejrspodiet i morgen.
Q1:
Så er vi i gang, 20 minutter til at sortere 7 kørere fra. Den første kører er allerede fundet, da Timo Glock er blevet syg og derfor ikke stiller op til dagens kvalifikation.
25 grader i luften, 43 grader på asfalten og noget bedre vejr end her i DK.
Dækvalget til denne weekend er Medium og Soft, så der skal, igen, tages forbehold og tænkes strategisk, for at dækkene holder til kvalifikation og løb.
Første mand på banen er Maldanado.
5 minutter afviklet. Hurtigste mand er Ricciardo. Vi nærmer os halvvejs og Vettel er den eneste kører, der ikke har været på banen og sat en tid.
MS sætter bedste tid, med 1.39.577
Hamilton, Massa og Alonso topper efter 11 minutter. 10 kørere er under 1.39
Når vi nu nærmer os afslutningen på Q1, så er det på sin plads at minde om at en lang bane som Valencia giver taktiske bekymringer. Hver tællende omgang tager reelt over 5 minutter, da der bruges 3 omgange på at gennemføre den. Derfor, så skal taktikken og vurderingen af hvilket setup der skal køres være skarp.
Kovalainen, Petrov, Pic, de la Rosa, Karthikyean og Webber er de 6 langsommste på banen med 5 minutter igen.
Webber klemmer sig ind med få tusindedele. Det lader ikke til soft er et hit for ham.
Webber skubbes ud igen, der er mere end 2/10-dele op til den sikrende 17. plads. 2 minutter igen og er på næstsidste omgang.
di Resta sætter bedste tid og er første mand under 1.38
Maldonado tager førstepladsen, Webber kan ikke nå det og forsøger med en omgang mere, det er 4 omgang på softdæk.
Webber opgiver, han er ude sammen med Pic, Karthikeyan, de la Rosa, Petrov og Vergne. Første gang Caterham overlever en regulær kvalifikation.
Q2:
Ganske spændende Q1, der lægger op til hård kamp i Q2. Mange hurtige kørere og mange fine præstationer.
15 minutter og dermed 3-4 reelle forsøg i Q2.
Dækvalget er nogenlunde ligeligt fordelt mellem Soft og Medium.
Placeringerne i toppen skifter hurtigt efter første run. Det forventes ikke at Kovalainen kommer til start i Q2, da han ikke kan forvente at forbedre sin position og derfor sparer dæk og bil.
Halvvejs i Q2 og teamsne regrupperer og ser hvordan den første halvdel er gået, inden de sidste 1-2 forsøg.
Rosberg, Raikkonen, Buttion er i top tre, inden sidste indsats i Q2.
Alonso sætter personligt bedste tid, på hans første forsøg på Soft. 3½ minut igen og det bliver til et sidste skud i bøssen for de resterende kørere.
Det bliver utroligt tæt, der er mange som kan ryge ud af Q2. 2/10-dele mellem nummer 1 og ingen Q3.
Ricciardo er ude, sammen med Kovalainen, Perez, Alonso, MS, Massa og Senna. Chokerende udvikling i Q2.
Q3
Så er vi klar til sidste omgang. Der er 2, max 3 muligheder for at sætte en tid.
3 minutter afviklet.
Lotus og Rosberg ser lynende hurtige ud i dag. Mercedes/McL-Mercedes i front.
4 minutter igen, der er 2 flyvende omgange tilbage. Hvem vinder?
Påfaldende nok, så er der kun sat 4 gældende tider med 2.22 minut igen.
Tiden er stoppet. Maldonado, Grosjean, Rosberg i front. Vettel mangler.
Resultatet er: Vettel, Hamilton, Maldonado, Grosjean, Rosberg, Raikkonen, Kobayashi, Hulkenberg, Button og di Resta.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)