Der er solskin i Canada, og alt tyder på, at banetemperaturen kan gå hen og være et afgørende element for, hvilke teams der har en fordel i dette løb.
McLaren har i løbet af weekenden vist, at de kører langt bedre på en koldere bane, hvorimod Red Bull sætter de gode tider på en varm bane.
Sidste år mistede Vettel føringen til Button på aller sidste omgang - Vil samme fejl ske i år, eller har han heldet med sig denne gang?
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Første omgang
Lamperne slukkes, Vettel tager starten. Alonso kommer ikke så godt af sted som forventet. Ingen uheld i første sving.
Massa presser Rosberg hårdt fra start på 5. pladsen. Di Resta hænger godt på bag dem. Massa smutter fornemt forbi, uden DRS. Di Resta smutter også forbi en omgang senere, på omgang 4.
Placering |
Kører |
Hold |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull
|
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren Mercedes
|
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari
|
4 |
Mark Webber |
Red Bull
|
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP
|
6 |
Felipe Massa |
Ferrari
|
7 |
Paul di Resta |
Force India
|
8 |
Romain Grosjean |
Lotus
|
9 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP
|
10 |
Jenson Button |
McLaren Mercedes
|
11 |
Kimi Räikkönen |
Lotus
|
12 |
Kamui Kobayashi |
Sauber
|
13 |
Sergio Pérez |
Sauber
|
14 |
Nico Hülkenberg |
Force India
|
15 |
Bruno Senna |
Williams
|
16 |
Heikki Kovalainen |
Caterham
|
17 |
Jean-Éric Vergne |
Scuderia Toro Rosso
|
18 |
Pastor Maldonado |
Williams
|
19 |
Daniel Ricciardo |
Scuderia Toro Rosso
|
20 |
Vitaly Petrov |
Caterham
|
21 |
Pedro de la Rosa |
HRT
|
22 |
Timo Glock |
Marussia
|
23 |
Charles Pic |
Marussia
|
24 |
Narain Karthikeyan |
HRT
|
Omgang 5-10
Vettel trækker fra i front med hurtigste tid. Samtidigt kæmper Button på 9. pladsen med at holde Räikkönen bag sig. Button kører som den eneste i toppen med SOFT i stedet for SUPER SOFT dæk.
Kovalainen er oppe som 15'er, foran Senna.
Massa laver kørerfejl og ligger nu som 12'er.
Rosbergs bagdæk er allerede ved at gå i stykker. Han skal passe meget på dem, hvis de skal holde endnu. Det samme gælder Massa.
Både Räikkönen og Kobayashi er inden for et sekund fra Button, der endnu holder sin 9. plads.
Rosberg får meddelelse om, at han benytter for meget benzin. Han skal til at kigge efter sin omdrejningstæller og sin bremseteknik.
Omgang 11-15
Hamilton har hurtigste tid. Han er nu 1,5 sekund bag Vettel. Teamkammerat Button har problemer med at følge feltet foran.
Massa går i pit. Skifter til SOFT. Kommer ud som nr. 20.
Di Resta går i pit fra 5. pladsen. Schumacher følger efter. De kommer ud som hhv. 15 og 16.
Räikkönen får overhalet Button. Kobayashi er næsten i rækken, Button må forsvare sig imod.
Hamilton er nu inden for et sekund fra Vettel. Han må bruge sin DRS nu.
Omgang 16-20
Button går i pit. Skifter til SUPER SOFT.
Vettel går også i pit. Han skifter omvendt til friske SOFT dæk. Kommer ud bag Grosjean og er derfor 8'er.
Omgangen efter går Hamilton i pit. Han er længe om at komme ud af pitten. Havner dog lige foran Vettel. De to kæmper vildt om placeringen.
1. Alonso
2. Rosberg
3. Grosjean
4. Hamilton
5. Vettel
Alonso pitter fra førstepladsen på 3,7 sekunder. Han kommer ud lige foran Hamilton. Efter en god kamp, kommer Hamilton foran Alonso.
Omgang 21-25
Hülkenberg oppe som 8'er efter start på 13. pladsen. Petrov nede som nr. 22.
Kun Räikkönen. Kobayashi Perez i top 10 mangler at pitte. Maldonado, Senna og de la Rosa mangler ligeledes at gå i pit.
Kartihkeyan laver en afkørsel og holder i græsset. Der er gult flag
1. Hamilton
2. Alonso
3. Vettel
4. Räikkönen
5. Kobayashi
Kobayashi pitter og kommer ud som 11'er. Der er endnu gul flagzone.
Maldonado oppe som 10'er, men mangler stadig at pitte. Button er nede som 14'er. De to Torro Rosso'er ligger hhv. 16 og 17.
Omgang 26-30
Sort røg fra bremserne hos de la Rosa. Han er nu kørt ind i pitten.
Kimi endnu på 4. pladsen - Han mangler stadig at pitte. Kan han vinde nok placeringer på den anderledes pit-strategi?
Kimi Raikkonen Copyright Lotus GP
De forreste 5 har ikke ændret sig i stilling, med undtagelse af, at Perez ligger 5'er i stedet for Kobayashi. Webber kører hurtigste tid fra 6. pladsen.
Omgang 31-35
Kun Räikkönen og Perez mangler nu at pitte. De kæmper sammen med Webber om 4. pladsen.
Kobayashi er inden for et sekund fra di Resta. Ligeledes er Schumacher et sekund fra Kobayashi. De kæmper om 10. pladsen og det sidste point.
Perez ser ud til at skulle have en 1-stops strategi. Han får at vide over radioen, at han skal køre 10 omgange endnu inden pitstoppet.
Button går i pit for 2. gang. Kun 18 omgange på SUPER SOFT. Får igen SUPER SOFT på.
Omgang 36-40
Rosberg henter ind på Webber og er derfor ved at kunne deltage i kampen om 4. pladsen.
1. Hamilton
2. Alonso
3. Vettel
4. Alonso
5. Perez
Vettel øger med 3 tiendedele til Räikkönen for hver omgang.
Button er nede som nr. 17, foran Kovalainen, Petrov og dernæst Senna.
Rosberg pitter og ligger nu 9'er. Strategisk pudsigt, da han lå med hurtigste tid.
Omgang 41-45
Timo Glock ligger som den bagerste i sin Marussia.
Timo Glock Copyright Marussia F1
Kimi Räikkönen pitter på omgang 41 og får SUPER SOFT på. Han er ude som nr. 8, lige foran Rosberg.
På 11. pladsen ligger Kobayashi og skifter placering med Schumacher. En god kamp.
Perez pitter ligeledes - 2 omgange før planlagt. Han kommer ud lige før Rosberg, men bliver hurtigt overhalet, og ligger derfor 8'er, lige foran Räikkönen.
Der er en fejl på Schumachers bil - Hans DRS forbliver åben. Han går i pit, men de kan ikke lukke bagvingen, og han udgår derfor. En skam, da han lå og kæmpede gode kampe.
Omgang 46-50
Vergne har kørt for stærkt i pitlanen - Han får en drive-through straf. Det gør ikke den store forskel, da han ligger nede som nr. 16.
Massa har anonymt sneget sig om som 6'er. Foran ham er Grosjean.
Hamiltons bagdæk begynder så småt at være færdige med 20 omgange igen.
Omgang 51-55
Hamilton går i pit og får SOFT dæk på. Han laver samme fejl som ved første stop og bliver forsinket i pitstoppet. Han kommer ud som 3'er.
1. Alonso
2. Vettel
3. Hamilton
4. Webber
5. Grosjean
Webber pitter. Får igen SOFT dækket på. Han er ude som 8'er. Det betyder, at Grosjean overtager 4. pladsen, og Massa er oppe som 5'er.
Alonso taber et helt sekund til Vettel på de første to sektorer. Hans dæk er for brugte.
Button pitter for tredje gang - Han ligger helt nede som 16'er.
10. Kobayashi
11. Ricciardo
12. di Resta
13. Hülkenberg
14. Maldonado
15. Vergne
Pastor Maldonado Copyright Williams F1
Omgang 56-60
Perez er nu oppe som 5'er, han kæmper en god kamp med Massa, Rosberg og Webber. Samtidigt frygter Hamilton, at Alonso alligevel er på en 1-stops strategi, således at han ikke kan overhale ved pitstop.
Der er kun omkring 3 sekunder mellem nr. 5 (Perez) og nr. 9 (Kobayashi).
Oppe på 3. pladsen henter Hamilton alvorligt ind på Vettel. Han tager ca. et sekund pr. omgang.
Omgang 61-65
Hamilton er nu inden for DRS-tiden fra Vettel. Alonso er 2 sekunder foran de to.
Efter at have lavet en afkørsel, er Glock kørt i pit fra sidstepladsen og har trukket sig fra løbet.
Hamilton tager Vettel i DRS zonen. Samtidigt henter Perez (5'er) ind på Alonso med 2,2 sekund per omgang.
1. Alonso
2. Hamilton
3. Vettel
4. Grosjean
5. Perez
Vettel pitter. Pitstoppet tager 4,9 sekunder. Den forsinkelse gør, at Vettel er ude bag Perez.
Hamilton tager Alonso under DRS. Alonso burde køre i pit, men tager i hvert fald en omgang mere. Han ser, om han kan klare de sidste 5 omgange.
Omgang 66-69
Massa kører hurtigst af alle på 10'ende pladsen. I bunden ligger Senna som 17'er, Kovalainen som 18'er og Petrov som 19'er. Pic trækker læsset som sidste mand.
Grosjean tager Alonso. Han er nu 2'er. Stærkt gået af Lotus. Räikkönen er dog skuffende 8'er. Endnu mere skuffende er Button som 16'er.
Vettel rammer muren med forhjulet, men han kører videre. Det tyder ikke på, der er sket noget alvorligt.
Han henter 3 sekunder pr. omgang på Alonso. Perez har overhalet Alonso, og er derfor 4'er.
Ricciardo spinner ud over græsset, men kan roligt fortsætte. Han er 14'er.
Sidste omgang
Perez har i alt hentet 12 pladser i dagens løb. Imponerende præstation.
1. Hamilton
2. Grosjean
3. Perez
4. Vettel
5. Alonso
6. Rosberg
7. Webber
8. Räikkönen
9. Kobayashi
10. Massa
11. di Resta
12. Hülkenberg
13. Maldonado
14. Ricciardo
15. Vergne
16. Button
17. Senna
18. Kovalainen
19. Petrov
20. Pic